DFS medlemmar: Prioritera IT-utbildning till lärare

Lärarnas IT-kunskaper är den viktigaste aspekten av IT i skolan. Det tycker Dataföreningens medlemmar som nyligen fick frågan vad de anser är viktigast att satsa på i arbetet med IT i skolan.

Varje månad ställer Dataföreningen en fråga kring ett aktuellt ämne till föreningens alla medlemmar. Senast ut var frågan om vad som var viktigast i den fortsatta satsningen på en ökad IT-användning i skolan.

Svaren visar att en överlägsen majoritet anser att det viktigaste är att prioritera en utveckling av lärarnas IT-kompetens. Utbildning av eleverna om hur IT kan användas i verksamheter ses som näst viktigast i en fortsatt satsning.

– Det är tydligt att de flesta anser att det viktigaste området att satsa på är att ge bättre utbildning till lärarna beträffande IT och dess användning och nyttoeffekter, säger Jan Dahlin, ordförande för Dataföreningens Servicebolag, och påpekar även att satsningen på modern utrustning – kanske den mest uppmärksammade aspekten i debatten – får litet stöd i undersökningen.

Dataföreningen har idag 15000 medlemmar vilka utgörs av Sveriges IT-profession. Totalt svarade 1857 medlemmar på enkäten. Undersökningen görs som ett bidrag till debatten kring IT i skolan och är en ansats till vidare diskussioner. Följ diskussionen på www.dfs.se/dfs-medlemmar-prioritera-it-utbildning-till-larare eller på twitter: #itiskolan och @dataforeningen.

Jan Dahlin, ordförande DFS Servicebolag
jan.dahlin@mbox303.swipnet.se | 08-587 434 00

Citat

Ge bättre utbildning till lärarna beträffande IT och dess användning och nyttoeffekter