Diskutera PUST med Dataföreningen, SIS och EIT ICT Labs

Polisens nya PUST-system är det senaste i en lång rad uppmärksammade IT-system som inte accepterats av användarna. Under Dataföreningens, SIS och EIT ICT Labs kommande afterwork får vi höra vad som gick snett i PUST-införandet och frågar oss vad vi kan göra för att kvalitetssäkra användbarhet.

Den 17 september samarrangerar Dataföreningen, SIS och EIT ICT Labs en afterwork med full fokus på användaren. Då berättar bland andra Anki Josefsson om införandet av Polisens rapporteringssystem PUST Java och vad det egentligen var som gick fel när systemet skulle flyttas till standardplattformen Siebel.

– Det jag kommer att prata om är vad det var som gjorde att Pust Java lyckades förändra ett arbetssätt för 11 000 poliser. Pust på Java upplevdes som intuitivt och användarvänligt och här fick användarna även vara med och påverka och fullt fokus låg på verksamhetsbehovet och nyttan. När man valde att gå över till en standardplattform så blev stödet mer svårarbetat och man underskattade den stora förändring som det blev med att byta plattform, säger Anki.

Anki var införandeansvarig på RPS under införandet av PUST Java. I dag är hon förändringsledare/coach på Adaptit och leder nätverket Förändringsledning inom Dataföreningen.

– Min teori är att man underskattade hela införandearbetet för polismyndigheterna. Man hade behövt börja om med ny utbildning, ny förändringsledning etc. vilket inte gjordes, berättar Anki och understryker att PUST Java och PUST Siebel är två helt skilda projekt såväl lednings- styrning- och införandemässigt.

Förutom Anki kommer Jan "Gulan" Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion vid KTH och ordförande i Digitaliseringskommissionen, och utmanar under kvällen ditt tänkande kring begreppet Användbarhet.

Tomas Berns är ordförande i Svensk standardisering-gruppen för Människa-systeminteraktion och kommer att ge exempel från en nyligen publicerad standard med användaren i fokus.

Dessutom hålls en paneldiskussion om utmaningar och lösningar med att kvalitetssäkra användbarheten. Kvällen fortsätter med nätverkande och mingel fram till klockan 20. Samtliga föreläsningar sker på engelska.

Birgitta Edberg, CEO DF Stockholmskretsen
birgitta.edberg@dfs.se | 076 551 96 67

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation för yrkesverksamma inom IT-branschen. Antalet medlemmar är cirka 15 000. Föreningen bedriver sin verksamhet i kretsar och nätverk i hela landet. Dataföreningen har tre dotterbolag, vars verksamheter är inriktade på kompetensutveckling: DF Certifiering, DF Kompetens samt Dataföreningen i Sverige Service AB. Mer information finns på www.dfs.se.

...man underskattade hela införandearbetet för polismyndigheterna
Anki Josefsson