Innovativa applikationer hjälper Östersjön

På onsdagen 10 nov presenterar DFS Young Professionals (DFSYP) sina bidrag till tävlingen Hello Baltic Sea – Application Design Award. En tävling som uppmanar innovativa utvecklare att fokusera på Östersjöns miljöproblem.

Hello Baltic Sea – Application Design Award är ett initiativ taget av Kista Science City. Tävlingen vänder sig till utvecklare som vill vara med att positivt påverka Östersjöns miljöutmaningar. Med förhoppning om att vinna 50 000 kr i prispengar kommer de tävlande bidragen att presenteras under ett seminarium i Kista.

DFSYP står för flera av dessa bidrag. Bland annat en spelidé som genom problemlösning ska väcka ett engagemang för Östersjöns välmående, hos såväl unga som vuxna.

DFSYP är ett nätverk inom Dataföreningen som vänder sig till den som är under 35 i IT-branschen. Nätverket ger medlemmarna bland annat tillgång till ett unikt kontaktnät och informationsutbyte med ledande personer inom IT. Nätverkets tävlingsbidrag har arbetats fram i en serie workshops under hösten.

Presentation med efterföljande prisutdelning sker på onsdagen 10 november på Hello Baltic Sea Seminar i Kista.

För mer information, besök http://natverk.dfs.se/riks/yp eller www.hellobalticsea.com. Du kan även vända dig till Inger Gran, föreningsdirektör på Dataföreningens Stockholmskrets, inger.gran@dfs.se.

Peter Johansson
Informationsansvarig Dataföreningen i Sverige

peter.johansson@dfs.se
+46 (0)8-587 434 04
www.dfs.se

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation för yrkesverksamma inom IT-branschen. Antalet medlemmar är cirka 20 000. Föreningen bedriver sin verksamhet i kretsar och nätverk i hela landet. Dataföreningen har tre dotterbolag, vars verksamheter är inriktade på kompetensutveckling: DF Certifiering, DF Kompetens samt Dataföreningen i Sverige Service AB. Mer information finns på www.dfs.se.

Snabbfakta

DFSYP står för en spelidé som genom problemlösning ska väcka ett engagemang för Östersjöns välmående.