Storuman bäst på Det Europeiska Datakörkortet

Report this content

Storuman bäst på Det Europeiska Datakörkortet Invånarna i norrlandskommunen Storuman blev förra året bäst av alla på Det Europeiska Datakörkortet. Ingen annan kommun hade så många nya datakörkortstagare i förhållande till sin folkmängd som Storuman. Storuman tog därmed hem priset i Dataföreningens tävling om "bästa ECDL- kommun". (ECDL står för The European Computer Driving Licence). -Den här utmärkelsen får stor betydelse för oss. Den visar att det bland medborgarna finns god IT-kunskap, vilket skapar möjligheter för nyetableringar i kommunen säger Gunilla Lundgren, kommunalråd i Storumans kommun. I ett 50-tal länder Det Europeiska Datakörkortet har slagit igenom i hela världen. Över en miljon personer har påbörjat eller redan avslutat sin utbildning för datakörkortet i cirka 50 länder. Mer än 300 000 av dem gäller svenskar. -Vi vill medvetandegöra vikten av att ta datakörkortet, främst för att bredda kunskapen och öka anställningsbarheten i en värld där tekniken är av stor vikt, säger Gunilla Lundgren. Eftersom datakörkortet är godkänt inom hela EU-området öppnar det såväl lokala som nationella och internationella möjligheter till utveckling. För att klara Det Europeiska Datakörkortet krävs godkända prov inom sju områden enligt en bedömningsskala som är samma över hela världen. De sju områdena är allmän IT-kunskap, operativsystem, ordbehandling, kalkylering, presentations- och ritprogram, databashantering samt Internet och e-post. Utbildningen i de olika områdena sköts av marknadens utbildningsföretag, interna utbildningsavdelningar, Datortek eller skolor. I Sverige finns över 1200 företag och skolor som fungerar som testcenter där datakörkortstagare avlägger prov för Det Europeiska Datakörkortet. Datakörkortet i EU Det Europeiska Datakörkortet har tagits fram helt på marknadens villkor, utan statliga bidrag. Dataföreningen i Sverige har varit den drivande kraften bakom utvecklingen av datakörkortet, som lanserades 1996 i samverkan med ett tiotal europeiska dataföreningar. Kurt Gladh, föreningsdirektör i Dataföreningen, menar att Det Europeiska Datakörkortet nu har visat sin styrka som måttstock för IT-kunskap att den svenska regeringen under sitt halvår som ordförandeland i EU borde hävda en officiell status för datakörkortet, bland annat mot bakgrund av det stora behov av grundläggande IT-kompetens som konstaterats inom EU. -Vi anser att Det Europeiska Datakörkortet borde vara obligatoriskt för alla lärare och elever i grundskolan, säger Kurt Gladh. Kommuntävlingen Tävlingen mellan landets kommuner instiftades för två år sedan. Första årets vinnare blev Perstorps kommun. År 2000 blev det alltså Storuman som vann före Sölvesborg och Kristianstad. Avgörande för vilken placering kommunen får är den så kallade IT- kompetensfaktorn. Den räknas fram genom att antalet datakörkortstagare som bor eller arbetar i kommunen sätts i förhållande till folkmängden. Segrande kommunen får 100.000 kronor, som ska investeras i datorer för allmänheten på kommunens bibliotek. Det tio bästa kommunerna i ECDL-tävlingen år 2000: Antal inv. Nya testtagare Kommun index Förändring år 2000 sen 1999 Storuman 7177 584 2,91% 156% Sölvesborg 16576 442 2,43% 1133% Kristianstad 73854 2874 2,20% 230% Storfors 4872 288 2,11% 156% Härnösand 26365 1137 1,91% 179% Sollefteå 22854 863 1,89% 200% Tierp 19883 1067 1,79% 150% Arboga 14070 570 1,78% 178% Östersund 58673 3514 1,75% 141% Karlstad 79664 3219 1,74% 176% (hela listan finns på www.ecdl.dfs.se) För mer information, kontakta Kurt Gladh, föreningsdirektör, Dataföreningen, 08-506 40 400, kurt.gladh@dfs.se Anna Svartbo, verksamhetsansvarig för ECDL, Dataföreningen, 08-506 40 400, anna.svartbo@dfs.se Gunilla Lundgren, kommunalråd, Storumans kommun, 0951-14 000, gunilla.lundgren@storuman.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/16/20010316BIT00910/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/16/20010316BIT00910/bit0002.pdf