Datalogic börsnoterat

Report this content

Datalogic börsnoterat Datalogic, Europas största tillverkare av CCD- och laserstreckkodsläsare samt bärbara terminaler för datainsamling, börsnoterades den 28 mars i år på Milano-börsens Nuovo Mercato. Börsnoteringen skedde helt och hållet genom emissioner och försäljning av nya aktier, vilket medförde att företagets eget kapital ökade med cirka 25 procent. Datalogics aktier tilldelades vid placeringen ett värde på 20 euro och genererade ett sammanlagt kapital från börsen på 230 miljoner euro. Börsnoteringen blev en mycket stor framgång. Efterfrågan på aktierna under beställningsperioden var till och med större än tillgången, både på den del som var reserverad för de institutionella investerarna och den del som var avsatt för allmänheten. Det totala antalet aktier som emitterades var 2 646 000. Av dessa erbjöds 763 800 till den italienska allmänheten, inklusive en del som reserverades för Datalogics anställda. "Börsnoteringen är en del av företagets utvecklingsstrategi på lång sikt och har kommit till stånd tack vare företagets styrka" säger Roberto Tunioli, vice styrelseordförande för Datalogic. Det finns många olika skäl till att Datalogic valde att bli ett börsnoterat företag. Det främsta skälet är att finansiera koncernens utveckling genom en förstärkt patentportfölj och riktade förvärv. En annan viktig anledning är önskan att förena ledningens intressen med aktieägarnas genom aktieoptioner. Företaget kommer att använda intäkterna från emissionen till att utveckla affärsverksamheten. Det har alltid varit viktigt för Datalogic att ständigt bli bättre på att uppfylla behoven hos befintliga och potentiella kunder. Detta gör företaget genom forskning och utveckling av nya produkter och program, samt genom sin marknadsförings- och distributionsstruktur. Den 31 december 2000 hade Datalogic 669 anställda (454 i Italien och 215 utomlands). Omsättningen uppgick till cirka 104 miljoner euro, en ökning med ungefär 13 procent jämfört med 1999. År 2000 ökade omsättningen från kärnverksamheten med 26 procent och försäljningen utomlands stod för 83 procent av den totala omsättningen. Vinsten för år 2000 uppgick till 6,5 miljoner euro. Datalogic är Europas ledande tillverkare av CCD- och laserbaserade streckkodsläsare samt bärbara terminaler för datainsamling. Med sin avancerade teknik, väldesignade och pålitliga produkter har Datalogics produkter varit industristandard i över 25 år. År 2000 hade Datalogic en omsättning på cirka 104 miljoner euro. 83 procent av omsättningen utgjordes av försäljningen utomlands. Nettovinsten uppgick till 6,5 miljoner euro. Företaget har cirka 600 anställda världen över och har sitt huvudkontor i närheten av Bologna, Italien. Genom dotterbolagen och ett nätverk av partners kan Datalogic serva sina kunder över hela världen och garantera bästa möjliga kundstöd. Har du frågor? Kontakta Kaj Dunker på Datalogic AB, 040-38 50 13. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/13/20010613BIT00530/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/13/20010613BIT00530/bit0003.pdf