DataPower Learning i ny form stärker positionen på marknaden

Report this content

DataPower Learning i ny form stärker positionen på marknaden Genom nyemission, ny ägarstruktur och centralisering av delar av verksamheten planerar DataPower Learning att stärka sin position som ledande aktör inom e-learning i Norden. Företaget går från att vara helägt av norska grundaren Jan Helge Lillebo till att idag ägas av ett antal privata investerare, investerargrupper och anställda. Genom den nya ägarstrukturen tillförs nytt kapital i gruppen med 30 miljoner kronor. Kapitaltillskottet fokuseras till satsning på Norden vilket framöver definieras som hemmamarknad för företaget. Som ett led i detta kommer delar av verksamheten att centraliseras till norgekontoret för att hitta så bra lönsamhet som möjligt totalt sett i hela gruppen. Åtgärder som närmast genomförs är avyttring av verksamheten i England. För det svenska kontoret vars verksamhet är förlagd till Sundsvall kommer 7 av 32 personer att sägas upp. Målsättningen med åtgärderna är att snabbt nå lönsamhet i koncernen. Bildmaterial finns att hämta på: www.datapower.se/press För mer info; Om DataPower Learning DataPower Learning har i 15 år utvecklat utbildningsprodukter för IT- användare. Idag är huvudsakliga verksamhetsgrenen e-learning med användning och distribution direkt över webben. www.datapower.se Kontaktpersoner: Torbjörn Ohlsson vd Sverige 060-66 93 00 alt 070-592 25 22 mailto:t.ohlsson@datapower.se . Bernt Gausen Koncernchef +47-74- 60604 alt +47-905 76 608. mailto:bernt.gausen@datapower.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010403BIT01290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010403BIT01290/bit0001.pdf