Datavis delårsrapport 1 januari - 31 mars 2002

DATAVIS DELÅRSRAPPORT 1 januari - 31 mars 2002 Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till 0,3 (3,2) Mkr Omsättningen uppgick till 54,0 (72,9) Mkr Ramavtal med Kungliga Tekniska Högskolan och Landstinget Västernorrland Verksamheten DataVis är ett IT-konsultföretag fokuserat på kvalificerade lösningar inom verksamhetsområdena Konsult, Teknik och Utbildning inom de prioriterade branscherna industri, handel, offentlig förvaltning och telekom. Konsultdelen inriktar sig på systemutveckling och systemintegration, teknikdelen på kundanpassade teknikrelaterade tjänster samt hårdvara och utbildningsdelen på kundanpassad kompetensutveckling. Avmattningen på marknaden som startade andra kvartalet 2001 har fortsatt även under första kvartalet 2002. Det allmänt osäkra ekonomiska läget medför återhållsamhet för IT-investeringar och en benägenhet att nya projekt skjuts upp. Marknadsläget har dessutom lett till pressade prisnivåer inom IT-branschen. DataVis har dock, tack vare långa kundrelationer och starkt säljfokus, under perioden erhållit en jämn tillströmning av uppdrag, främst från befintliga kunder. DataVis tjänsteutbud är koncentrerat till ett antal nischer och koncept inom de prioriterade branscherna. Satsningen på konceptet systemintegration med MS BizTalk Server har under perioden resulterat i affärer hos flera nya kunder, bl a SSAB. Konceptet, som genomförs i nära samverkan med Microsoft, möjliggör snabb och enkel integration av affärsprocesser såväl inom organisationen som ut mot affärspartners. Vår satsning på beslutsstöd för avancerad faktaanalys har under perioden genererat affärer hos flera nya kunder, bl a Bilda Förlag, Sörmlands Grafiska Quebecor AB och Umeå Hamn AB. Med hjälp av analysverktyget kan beslutsfattare på alla nivåer i en organisation själva sammanställa och analysera information från affärskritiska system. I januari tecknades ett ramavtal med Kungliga Tekniska Högskolan avseende IT-utbildningar. Avtalet, som är exklusivt för DataVis Utbildning, gäller t o m 2003-12-31. I februari tecknades ett samarbetsavtal med Argentum kring affärssystemet Jeeves och vår nisch inom beslutsstöd. Genom samarbetet kan vi tillsammans erbjuda Jeeveskunder betydande mervärden i form av bättre beslutsunderlag. Samma månad förvärvades Argentum Netcrews teknikverksamhet i Stockholm varvid DataVis Teknikbolagets verksamhet förstärktes med tre nya medarbetare. Medelantalet anställda i koncernen uppgick under perioden till 219 (308) personer. Resultat Under perioden uppgick koncernens totala omsättning till 54,0 (72,9) Mkr. Periodens rörelseresultat före goodwillavskrivningar uppgick till 0,3 (3,2) Mkr. Periodens resultat före skatt uppgick till -0,7 (0,9) Mkr. Goodwillavskrivningar om 0,6 (2,1) Mkr har belastat resultatet. Likviditetsreserven uppgick till 85,3 (105,4) Mkr i form av likvida medel och kortfristiga placeringar. Periodens investeringar uppgick till 0,9 (2,9) Mkr. Periodens avskrivningar uppgick till 1,1 (1,4) Mkr. Omsättningsminskningen jämfört med samma period föregående år härrör sig främst till avyttringen av dotterbolag och minskning av antalet anställda i samband med åtgärdsprogram, samt en svagare marknad. Sett i jämförelse med det relativt starka första kvartalet 2001 har resultatet påverkats negativt av avmattningen på marknaden i allmänhet och inom telekom i synnerhet. Väsentliga händelser efter periodens utgång I april tecknades ett treårigt ramavtal med Landstinget Västernorrland avseende konsult-, teknik- och drifttjänster. Till följd av en vikande marknad för företagsutbildningar och svag resultatutveckling initierade utbildningsverksamheten i april viss personalneddragning samt reducering av lokalytor i Stockholm och Malmö. Framtidsutsikter Marknadsläget kommer att vara fortsatt svårbedömt. DataVis kommer därför att fortsätta att prioritera lönsamhet före tillväxt. Försäljningsinsatser och effektivisering av verksamheten kommer även fortsättningsvis att vara i fokus. En viss stabilisering av efterfrågan väntas under senare delen av året. Sundsvall den 8 maj 2002 Johan Örtenblad VD För ytterligare information, kontakta Johan Örtenblad, VD johan.ortenblad@datavis.se, mobiltel: 070-575 50 77 Kommande informationstillfällen: Delårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2002 publiceras i augusti 2002. Rapporter kan beställas direkt från DataVis, Storgatan 51, 852 30 Sundsvall. Rapporterna presenteras även via internet på www.datavis.se. DataVis Gruppen AB (publ) Box 323, Storgatan 51 851 05 Sundsvall Tel: 060 - 701 00 00 Fax: 060 - 701 00 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/08/20020508BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/08/20020508BIT00260/wkr0002.pdf Hela rapporten