Datscha skriver partneravtal med Lantmäteriet

Report this content

Datscha AB blir återförsäljare av Lantmäteriets grunddataprodukter, sedan man tecknat ett komplett licensierad partneravtal, inklusive följdproduktavtal, med Lantmäteriet.

Bakgrunden till det ny partneravtalet är Lantmäteriets nya återförsäljarmodell som trädde i kraft vid årskiftet. Modellen innebär att Lantmäteriets grunddataprodukter enbart ska tillhandahållas via återförsäljare. Avtalet med Datscha reglerar leveranser från Lantmäteriet till Datschas webbtjänst Datscha.com och skapar möjligheter för fortsatt vidareutveckling och samarbete. – Vi har ett väl fungerande samarbete med Datscha och det här partneravtalet ser vi som en naturlig utveckling av det samarbetet, säger Peter Wasström, chef för Marknadsenheten på Lantmäteriets Informationsförsörjningsdivision. Datscha ökar servicegraden Information från Lantmäteriets Fastighetsregister är en viktig bas för Datscha vars webbaserade tjänst ger möjlighet till analyser av den svenska fastighetsmarknaden. Tjänsten innefattar även information om fastigheter, hyresnivåer, och fastighetsbestånd samt ger möjlighet till simulering av marknadsvärden. - Det nya partneravtalet är ett viktigt steg i Datschas planer på att öka servicen för användarna samt att expandera och utveckla tjänsten. För att säkerställa tillväxtplanerna har vi nyanställt ytterligare en systemutvecklare, avslutar Henrik Granström, VD i Datscha. För ytterligare information: Henrik Granström, VD Datscha AB 08-50 70 53 53 henrik.granstrom@datscha.com 070 - 369 59 64 Peter Wasström, Lantmäteriet 026-63 30 00 peter.wasström@lm.se Se även www.datscha.com