Daydream förvärvar Dreamland Poker - en växande rysk speloperatör

Daydream utvecklar speltjänster om pengar för mobiltelefon och Internet O-listenoterade Daydream förvärvar Dreamland Poker - en ledande pokersajt med ett skräddarsytt erbjudande för den växande ryska marknaden. Spelsajten erbjuder onlinepoker och kasinospel på ryska för ryssar i Ryssland och utomlands. En hörnsten i spelerbjudandet är den inhemska profilen, vilket gör att Dreamland Poker skiljer ut sig i jämförelse med utländska aktörer som börjar etablera sig på marknaden. Förvärvet innebär att Daydream tar ett första steg i linje med bolagets utvecklade strategi – att flytta fram positionen i värdekedjan och etablera sig som en oberoende speloperatör.

Förvärvet omfattar varumärket Dreamland Poker, tillhörande internetbaserade spelportal (dreamlandpoker.ru och .com) och kunder samt marknadsföringsavtal. Förvärvet medför att Daydream intar en ledande position på den ryska marknaden som förväntas ha stark tillväxt under de närmaste åren. Dessutom får Daydream tillgång till en marknadsplattform för vidare expansion till angränsande tillväxtmarknader. Dreamland Poker etablerades i Ryssland under början av 2005 och lanserades i rysk media under hösten 2005. Förvärvet betalas genom en apportemission. - Köpet av Dreamland Poker är det viktigaste förvärvet i Daydreams historia. Det finns en oerhörd potential i bolaget. Vi har förvärvat ett starkt varumärke som kan utvecklas till att även rymma mobiltspel om pengar, vilket är ett naturligt steg för Daydream att ge sig in på, för att nå tillväxt och lönsamhet säger Mads V Jörgensen, VD på Daydream. - Förvärvet betyder också att vi tar täten i det ökande intresset för onlinepoker i Ryssland - en marknad som befinner sig i samma skede som europeiska marknaden gjorde 2003/2004, fortsätter Mads V Jörgensen, VD på Daydream. Daydream utvecklar strategin Efter att Daydreams förlagsverksamhet har konsoliderats och uppvisar en positiv lönsamhetstrend, tar bolaget nu två steg framåt utvecklingen av verksamheten. Första steget – att etablera Daydream som speloperatör Förvärvet av Dreamland Poker är första fasen i Daydreams strategi att etablera sig som en oberoende speloperatör med ett erbjudande riktat direkt till slutkund, distribuerat via mobiltelefon, Internet och andra digitala kanaler. Förvärvet ger Daydream tillgång till ett etablerat varumärke, en växande kundstock samt upparbetade marknadsföringskanaler och samarbeten. Andra steget – att bredda produktportföljen till befintliga kunder Den andra fasen i utvecklingen av Daydreams verksamhet består i att utveckla en egen teknisk plattform, bestående av en komplett systemlösning med nya spelprodukter för spel om pengar, vilket kommer att bredda Daydreams produktportfölj och erbjudande. Daydreams nuvarande och potentiella kunder kommer, utöver mobila skicklighetsspel, därigenom att erbjudas en heltäckande systemlösning bestående av spelprodukter för spel om pengar samt betal-, support och understödjandesystem. Daydream planerar för att den tekniska plattformen ska stå färdig under andra halvåret 2006. Förvärvet Dreamland Poker Dreamland Poker är den första lokalt etablerade Internetportalen i Ryssland för onlinespel om pengar. Verksamhetens affärsidé är att, utifrån en leasad digital spelplattform, marknadsföra och tillhandahålla olika onlinespeltjänster på tillväxtmarknader. Dreamland Pokers marknad utgörs idag primärt av rysktalande spelare i Ryssland men även av rysktalande bosatta utomlands. En hörnsten i spelerbjudandet är den inhemska profilen, som bland annat består i att internationella betalningslösningar kompletteras med lokala, all kommunikation sker på ryska, samarbeten med ryska väletablerade partners och en konstant fokusering på lokal anpassning av tjänster och erbjudanden. Dreamland Pokers kunder spelar i det globalt framgångsrika nätverket B2B, vilket garanterar en hög likviditet av spelare vid alla tidpunkter. Dreamland Pokers marknadsföring och samarbeten Dreamland Poker använder idag ett flertal kanaler för sin marknadsföring. Bolaget har ett samarbetsavtal med en av Rysslands ledande mediakoncerner, Rambler Media Group, som är noterad på Londonbörsens AIM-lista. Samarbetet baseras på att Dreamland Poker tillhandahåller marknadsföringsmaterial och speltjänsterna och Rambler tillhandahåller sina väl uppbyggda marknadskanaler. Dreamland Poker marknadsförs bland annat via Ramblers internetportal, som är en av Rysslands största och mest välbesökta sajter. Samarbetet har även omfattat marknadsföring och sändning av Dreamland Pokers TV-serie med så kallad Celebrity Poker med ryska kändisar, där Dreamland Poker står för både koncept och produktion av TV-serien. TV-serien som var den första i sitt slag i rysk TV sändes under 2005 och en reprissändning är planerad till våren 2006. Dreamland Poker har även etablerat ett samarbete med en av Rysslands mest kända poker- och spelprofiler, Dmitry Lesnoy, som har skrivit fler än 15 spelböcker. Dmitry Lesnoy bistår Dreamland Poker i arbetet med att bygga bolagets varumärke. Han har bland annat fungerat som Dreamland Pokers expertkommentator i samband med de TV-sända pokerprogrammen. Bolaget planerar att under 2006 intensifiera marknadsföring och PR-aktiviteter för att behålla försprånget gentemot nya konkurrenter. Detta i kombination med en lokal profil utgör goda förutsättningar för en stark tillväxt och lönsamhet. Av konkurrensskäl offentliggör Dreamland Poker inga uppgifter om antalet återkommande spelare. Kort beskrivning av den ryska marknaden Med en befolkning på drygt 143 miljoner är Ryssland en av världens största marknader. Den ekonomiska utvecklingen är en av de högsta i världen, sedan finanskrisen 1998 har BNP växt med i genomsnitt 6,4 procent per år. Spel i alla dess former är populärt i Ryssland. Landets invånare uppskattas spendera närmare 10 miljarder kronor per år på olika former av spel och lotterier, enligt en undersökning från FBK Auditor-Consulting Company. 8 av 10 ryssar uppges köpa lotter eller spela på så kallade ”enarmade banditer”, enligt samma undersökning. Det är Daydreams bedömning att den ryska marknaden för onlinespel om pengar står inför ett kommersiellt genombrott. Bedömningen grundar sig bland annat på att den tekniska penetrationen (Internet- och mobilanvändning) befinner sig på en förhållandevis hög nivå och att den är stadigt ökande, att det finns ett djupt förankrat intresse för olika former av spel samt att välståndet i Ryssland utvecklas i positiv riktning. Teknisk penetration - antal Internetanvändare per land, 2005 Land Internetanvändare, miljoner Penetrationsgrad, procent Sverige 5 77 Tyskland 40 58 Storbritannien 29 60 Frankrike 23 48 Ryssland 21 19 Källa: The Internet in Russia, 12th Release Summer 2005,The Public Opinion Foundation, www.fom.ru Tillväxttakt av antal Internetanvändare Antal regelbundna Internetanvändare i Ryssland uppgick 2002 till drygt 8 miljoner, den siffran är sommaren 2005 cirka 21 miljoner, enligt ovanstående källa. Antaget en årlig tillväxttakt om 25 procent kommer antalet Internetanvändare i Ryssland 2008 vara fler än de 40 miljoner som idag finns i Tyskland. Penetrationsgrad för mobiltelefoninnehav, fjärde kvartalet, 2004 Land Penetrationsgrad för mobiltelefoninnehav, procent Sverige 109 Tyskland 87 Storbritannien 104 Frankrike 74 Ryssland 51 Källa: Global Wireless Matrix, Merrill Lynch, april 2005 De samlande intäkterna från onlinespel om pengar beräknas för 2005 överstiga 79 miljarder kronor på global basis, enligt analysfirman eMarketer. Genom att marknaden i Ryssland befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede är det svårt att få tillgång till tillförlitlig statistik över hur mycket onlinespel om pengar omsätter. Tillväxt-takten förväntas vara hög en de närmaste åren. Sammanfattning – därför är förvärvet betydelsefullt för Daydream Dreamland Pokers verksamhet utgör ett attraktivt komplement till Daydreams nuvarande verksamhet och utvecklade strategi. Bolagen kompletterar varandra avseende kunderbjudande, teknisk infrastruktur och kompetens. § Dreamland Poker har ett etablerat varumärke och ett nätverk av samarbetspartners på en stor tillväxtmarknad för onlinespel om pengar. § Daydream kompletterar Dreamland Pokers erbjudande med kompetens och upparbetade försäljningskanaler kring spel via mobiltelefonen. § Dreamland Pokers ledning har fokus på marknadsföring och branding samt är väl förtrogna med rysk affärskultur och språk. Övrig information § Förvärvet av Dreamland Poker är villkorat av att Daydreams bolagsstämma godkänner en apportemission om 14 miljoner B-aktier, vilket medför en utspädning om cirka 40 procent. Antal aktier i Daydream uppgår till 21 096 999 per den 31 december 2005. § Dreamland Poker har en kassa på cirka 10 miljoner kronor. § Ägare som representerar mer än 30 procent av kapitalet ställer sig positiva till förvärvet. § Säljare av Dreamland Poker är ett konsortium av svenska investerare. För ytterligare information kontakta: Mads V Jörgensen, VD, Daydream Software AB mads.jorgensen@daydream.se, mobil: +46 (0)768 30 09 10, Rickard Öhrn, VD, Dreamland Poker, mobil: +46 (0)735 45 99 39, Daydreams bokslutskommuniké för 2005 kommer att offentliggöras den 31 januari 2006