• Daydream Software/

Daydream genomför garanterad företrädesemission - Finansierar utveckling av spelplattform - Emissionen tillför bolaget cirka 30 Mkr

Styrelsen för Daydream beslutade idag att genomföra en nyemission av aktier med företräde för bolagets aktieägare. Emissionen tillför Daydream cirka 30,7 miljoner kronor före emissionskostnader och är till fullo garanterad. Två befintliga aktier berättigar till teckning av en ny aktie till kursen 1,75 kronor. Nyemissionen kräver godkännande av årsstämman, som kommer att hållas den 7 mars 2006.

Bakgrund och motiv Under föregående verksamhetsår inleddes ett strategiskt arbete, vilket inledningsvis fokuserade på att skapa en stabil plattform bestående av en ökad lönsamhet och tillväxt i förlagsverksamheten. Arbetet har resulterat i att förlagsverksamheten är konsoliderad och att Daydreams erbjudande är tydligare. Det har lagt grunden för en långsiktig positiv ekonomisk trend. Förutsättningarna har avsevärt stärkts för att verksamheten ska visa både lönsamhet och god tillväxt under 2006. Daydream har aviserat att bolaget tar nästa steg i strategiarbetet. Det består i att flytta fram positionen i värdekedjan och utöka produktportföljen med produkter för onlinespel om pengar och därigenom bredda intäktsbasen. Erbjudandet riktas både till befintliga kunder och till enskilda konsumenter. Utvecklingen av verksamheten består av två steg: Första steget – att etablera Daydream som speloperatör Första steget inleds genom förvärvet av Dreamland Poker. Förvärvet betyder att Daydream etablerar verksamhet som en oberoende speloperatör med ett erbjudande riktat direkt till slutkund, distribuerat via mobiltelefon, Internet och andra digitala kanaler. Förvärvet ger Daydream tillgång till ett bolag som har ett etablerat varumärke, en växande kundstock, upparbetade marknadsföringskanaler och samarbeten samt en bas för vidare expansion till angränsande tillväxtmarknader. Kort om Dreamland Poker Dreamland Poker är en ledande pokersajt med ett skräddarsytt erbjudande för den växande ryska marknaden. Spelsajten erbjuder onlinepoker och kasinospel på ryska för ryssar i Ryssland och utomlands. En hörnsten i spelerbjudandet är den inhemska profilen, vilket gör att Dreamland Poker skiljer sig i jämförelse med utländska aktörer som börjar etablera sig på marknaden. Bolaget har ett samarbetsavtal med en av Rysslands ledande mediakoncerner, Rambler Media Group, som är noterad på Londonbörsens AIM-lista. Dreamland Pokers kunder spelar i det globalt framgångsrika nätverket B2B, vilket garanterar en hög likviditet av spelare. Dreamland Poker förväntas uppvisa en stark tillväxt under innevarande verksamhetsår. Det är styrelsens bedömning att förvärvet kommer att ge ett positivt resultatbidrag redan under 2006. Dreamlands Poker uppvisade ett negativt resultat på 2,3 miljoner kronor för bolagets första verksamhetsår som är 2005. För ytterligare information se pressrelease från den 27 januari 2006, som finns på www.daydream.se Andra steget – att bredda produktportföljen till befintliga kunder Den andra fasen i utvecklingen av Daydreams verksamhet består i att utveckla egna tekniska lösningar med nya spelprodukter för spel om pengar, vilket kommer att bredda Daydreams produktportfölj och erbjudande. Daydreams nuvarande och potentiella kunder kommer, utöver mobila skicklighetsspel, därigenom att erbjudas en systemlösning bestående av spelprodukter för spel om pengar samt för betal-, support och understödjandesystem. Daydream planerar för att en teknisk plattform ska vara färdig under andra halvåret 2006. Företrädesemissionens syfte Den förestående emissionen har huvudsakligen ett syfte: Att möjliggöra en utveckling och en lansering av ett erbjudande av spelprodukter för onlinespel om pengar till befintliga kunder. Det sker genom att Daydream under 2006 utvecklar egna tekniska lösningar med spelprodukter och tillhörande support- och backofficesystem. Fakta om företrädes- och apportemissionen Genomförande av företrädesemission och tidigare aviserad apportemission förutsätter årsstämmans godkännande, därför har Daydreams styrelse idag fattat beslut att till årsstämman föreslå följande: - Att den ger sitt bifall till en apportemission om 14 miljoner B-aktier avseende betalning för samtliga aktier i Active Time Investment Limited, bolaget som äger och driver Dreamland Poker-verksamheten. - Att den godkänner styrelsens beslut att genomföra en företrädesemission, riktad till de som på avstämningsdagen den 21 mars är aktieägare i Daydream. - Att godkänna ändringar av bolagsordning som avser anpassning till den nya aktiebolagslagen, ändring av verksamhetsföremålet och en höjning av aktiekapitalets gränser. Förutsatt årsstämmans bifall till genomförandet av apportemissionen, kommer Dreamland Pokers nuvarande aktieägare på avstämningsdagen den 21 mars vara aktieägare i Daydream. Det betyder att de kommer att erbjudas deltaga i företrädesemissionen. Emissionernas påverkan på antal aktier i Daydream Nuvarande antal aktier 21 096 999 Antal nya aktier genom apportemissionen 14 000 000 Antal aktier efter apportemissionens genomförande 35 096 999 Maximalt antal nya aktier utav företrädesemissionen 17 548 499 Maximalt antal aktier efter de två genomförda emissionerna 52 645 498 Två befintliga Daydream-aktier, oavsett slag, ger rätt att teckna en ny B-aktie till en teckningskurs av 1,75 kronor per aktie, vilket tillför bolaget cirka 30,7 miljoner kronor före emissionskostnader. - Teckningstiden löper under perioden 27 mars – 11 april 2006. Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen är den 21 mars 2006. - Sista dag för handel i aktien inklusive teckningsrätt innan emissionerna är den 16 mars 2006. - Handel med teckningsrätter sker under perioden 27 mars – 6 april 2006. - Prospekt, anmälningssedel samt emissionsredovisning kommer att skickas till Daydreams direktregistrerade aktieägare med början omkring den 27 mars 2006. För det fall samtliga aktier inte tecknas med stöd av teckningsrätter skall styrelsen bestämma om och i vilken utsträckning tilldelning av aktier tecknade utan teckningsrätt skall äga rum. Huvudaktieägare motsvarande cirka 22 procent av aktiekapitalet har förbundit sig att teckna aktier i företrädesemissionen till ett belopp om högst 6 788 549 kronor. Härutöver har ett garantikonsortium, där Ledstiernan och aktieägare i Dreamland Poker ingår, åtagit sig att fullteckna företrädesemissionen, till ett belopp om högst 23 921 324 kronor. I samband med emissionen genomför Bolaget en minskning av aktiekapitalet för förlusttäckning. Det nominella aktievärdet ändras därmed från 2,00 kronor per aktie till 1,41 kronor per aktie (kvotvärde). Årsstämman äger rum den 7 mars 2006. Kallelse kommer att publiceras i Post- & Inrikes Tidningar och i Svenska Dagbladet samt på bolagets webbplats tisdagen den 7 februari 2006. Mangold Fondkommission är finansiell rådgivare till Daydream i samband med företrädesemissionen. Malmö den 6 februari 2006 Styrelsen Daydream Software AB (publ) För ytterligare information: Mads Jörgensen, VD, Daydream, mobil: +46 (0)40 10 97 39, e-post: mads.jorgensen@daydream.se Cecilia Eker, CFO, Daydream, mobil +46 (0)40 10 97 37, e-post: cecilia.eker@daydream.se IR-Kontaktservice: Michael Peterson/Solberg Telefon: +46 (0)31-771 75 62, mobil: +46 (0)703 802 111, e-post: michael.peterson@solberg.se Detta pressmeddelande får inte distribueras eller offentliggöras i USA, Australien, Japan, Nya Zeeland eller Kanada. Erbjudandet riktar sig ej till sådana personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.