Daydream lanserar onlinespel i Ukraina

Report this content

Daydream lanserar speltjänster för onlinepoker och vadslagning i Ukraina. Lanseringen sker under varumärkena Dreamland Poker och Dreamland Bet och är ett steg i bolagets strategi för att befästa positionen som en av de ledande aktörerna på tillväxtmarknader för onlinespel.

Daydreams varumärke Dreamland Poker lanserades i Ryssland under 2005 och har snabbt etablerat sig som en av landets ledande pokersajter. ”Att vi nu går in och lanserar oss i Ukraina är ett naturligt nästa steg för oss. Vi bygger vidare från den bas vi skapat i Ryssland. Ukraina är en spännande marknad med stort intresse för spel och vadslagning”, säger Daydrams VD, Mads Jörgensen. Dreamland Poker och Dreamland Bet marknadsförs som det lokala spelalternativet. Marknadsföringen av tjänsterna kommer att ske tillsammans med etablerade och inhemska partners. Lanseringen sker genom en bred marknadsföringskampanj hos ledande ukrainska medier och kommer att följas upp av flera mindre skräddarsydda aktiviteter tillsammans med Daydreams samarbetspartners. ”Vår marknadsföringsstrategi i Ryssland har varit mycket framgångsrik. Nu bygger vi vidare på ett etablerat koncept och får därigenom skalfördelar i konceptutvecklingen och marknadsföringen. Vårt mål under 2006/2007 är 25 % av totala marknaden för Onlinepoker och sportsbetting i Ukraina”, säger Mads Jörgensen. Marknaden Ukraina Ukraina har närmare 50 miljoner invånare och är till yta något större än Frankrike. BNP per capita har under de senaste åren ökat med närmare åtta procent per år, om än från en låg nivå. BNP per capita uppgick 2004 till $5 400. Under samma år genomförde landet demokratiska val, vilka utgjorde en viktig milstolpe för landets demokratiska utveckling, dess stabilitet och förutsättningarna för ett ökat välstånd. Tillväxten av antal Internetanvändare I Ukraina är hög. Under perioden 2000-2005 hade Ukraina tredje högsta tillväxttakten av Internetanvändare, för europeiska länder utanför EU, enligt Interntworldstats.com. Antal Internetanvändare uppgick till 5,3 miljoner i mars 2005, enligt samma källa. Ukraina har en tradition av spel i olika former. Intresset för spel om pengar är stort och intresset för nya speltjänster ökar. För ytterligare information kontakta: Mads V Jörgensen, VD, Daydream Software AB, mobil: +46 (0)768 30 09 10 Rickard Öhrn, Affärsområdesansvarig Dreamland Poker, mobil: +46 (0)768 30 09 16