Behovet och marknaden för Temodex växer

I måndags stod det klart att ännu en läkemedelskandidat mot hjärncancer misslyckades med att visa effektivitet i klinisk prövning – denna gång handlade det om ett antikroppsbaserat läkemedel.

“Tracon Pharmaceuticals Inc. (TCON) said its drug candidate TRC105 (carotuximab) failed a Phase 2 clinical trial to treat recurrent glioblastoma (GBM), a form of brain cancer. The drug is an antibody, which works by targeting endoglin protein over-expressed on the proliferating cells. - Investopedia

Systemisk tillförsel av läkemedel för behandling av hjärncancer är ganska ineffektiv på grund av att en så kallad blod-hjärnbarriären skyddar hjärnan från läkemedlen i blodet, kommenterar Igor Lokot, VD för Double Bond. Temodex, vår beprövade läkemedel för behandling av gliom, appliceras direkt in i hjärnan när patienten ändå opereras för tumörborttaging, och på så sätt undviks dessa effektivitetsfallgropar. Vi såg många gångar att klassiska tillvägagångssätt misslyckas när det gäller utvecklingen av nya behandlingar mot hjärncancer. Därför är det extra viktigt för oss att lansera Temodex på den globala marknaden så fort som möjligt, eftersom det ser ut som att behovet for Temodex och därmed marknaden blir bara större med varje dag som går.”

Problematiken med hjärncancer och hjärncancerläkemedel diskuterades även på Double Bonds blogg:

Mer om Temodex

Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomid, utvecklades av RI PCP i Minsk i Vitryssland och är registrerat på marknaden i Vitryssland sedan år 2014 som förstavalsbehandling av glioblastom. Temodex förvärvades av DBP hösten 2015 och förbereds nu för att gå igenom alla de tester och prövningar som behövs för att registreras i EU och även globalt. Mer information hittar du här.

Fullständigt bolagsnamn:      Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Organisationsnummer:          556991-6082
Aktiens kortnamn:                  DBP B
Aktiens ISIN-kod:                    SE0007185525

Följ oss på LinkedIn och Twitter!

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery technologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.