Double Bond Pharmaceutical AB har tecknat avtal om vetenskapligt och tekniskt samarbete

Double Bond Pharmaceutical AB har tecknat avtal med Forskning Institutet av Fysikalkemiska Problem vid Vitryska Stats Universitet och ”Unitehprom BGU” om vetenskapligt och tekniskt samarbete.

Double Bond Pharmaceutical AB (DBP) meddelar i dag att företaget har ingått ett avtal om vetenskapligt och tekniskt samarbete med Forskning Institutet av Fysikalkemiska Problem vid Vitryska Stats Universitet och ”Unitehprom BGU”. Samarbetet omfattar tillgång till kunskap och tekniska resurser för preklinisk och klinisk läkemedelsutvecklingen inklusive utvecklingen av tillverkningsprocesser enligt GMP.

“Vi är glada att ingå i ett långsiktigt samarbete med Forskning Institutet av Fysikalkemiska Problem vid Vitryska Stats Universitet och ”Unitehprom BGU”. Dessa två organisationer kan fungera som CRO för DBP för att leverera tjänster av hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris, både i våra egna interna projekt och i kommande samarbetsprojekt med stora läkemedelsföretag″, säger Igor Lokot, VD för DBP. “Det konkurrenskraftiga priset och avtalets innovativa upplägg innebär att vi minskar vår burn rate och vårt kapitalbehov på kort sikt samtidigt som vi säkrar värdet för våra aktieägare på lång sikt”.

DBP och Forskning Institutet av Fysikalkemiska Problem vid Vitryska Stats Universitet och ”Unitehprom BGU” kommer att inleda samarbetsprogrammet omedelbart. Huvudmålet är att inleda kliniska fas1 prövningar för DBP:s läkemedel SA-033 under första kvartalet 2016.

Om SA-033
SA-033 är den första läkemedelskandidat som DBP har utvecklat med hjälp av ZIP-deliveryTM-teknologin. Genom att ZIP-deliveryTM styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är utmärkande vid systemisk (helkropps) cellgiftsbehandling.

Om Forskning Institutet av Fysikalkemiska Problem vid Vitryska Stats Universitet
Forskning Institutet av Fysikalkemiska Problem vid Vitryska Stats Universitet är en ledande vitryska akademisk institution som sysslar med genomförande av forskning och utveckling inom de mest akuta problemen med kemiska och närstående vetenskaper samt genomförandet av vetenskaplig och innovativ verksamhet inom kemi och kemiteknik. För mer info om Institutet: http://www.fhp.bsu.by

Om ”Unitehprom BGU”
”Unitehprom BGU” är en organisation vid Vitryska Stats Universitetets (ett statligt bolag). Unitehprom har verksamheter inom forskning, utbildning, tillverkning och kommersialiseringen av innovativa produkter och system för Life Science, medicinteknik och satellitnavigering. För mer info: http://www.unitehprom.by

Fullständigt bolagsnamn:    Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer:        556991-6082
Aktiens kortnamn:               DBP B
Aktiens ISIN-kod:                 SE0007185525

För mer information kontakta:
VD – Igor Lokot
Hemsida:

Mer om Double Bond Pharmaceutical International AB:
DBP är ett bolag med verksamhet inom medicinteknik och bedriver utveckling av nya läkemedel genom bolagets nya drug delivery-teknologi: ZIP-deliveryTM. Denna av DBP utvecklade teknologi innebär möjliggörande av målsökande tillförsel av läkemedel till specifika organ och vävnader. ZIP-deliveryTM kan förbättra de terapeutiska egenskaperna hos ett flertal läkemedel som finns på marknaden idag. Bolaget bedriver forsknings- och utvecklingsverksamhet i Uppsala Business Park i ett intensivt samarbete med ledande internationella akademiska institutioner och kommersiella forskningsorganisationer (CROs). DBP eftersträvar kostnadseffektiva lösningar i sin ambition om en snabb produktutveckling.