Double Bond Pharmaceutical AB har tecknat avtal om vetenskapligt och tekniskt samarbete

Double Bond Pharmaceutical AB (DBP) meddelar i dag att företaget breddar sitt Forsknings och Utvecklings nätverk genom att ingå avtal om vetenskapligt och tekniskt samarbete med Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi vid Vitryska National Akademin. Samarbetet omfattar tillgång till kunskap och tekniska resurser för preklinisk och klinisk läkemedelsutvecklingen inklusive utvecklingen av tillverkningsprocesser enligt GMP.

“Vi har sedan tidigare ett långsiktigt samarbete med Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi som har fungerat som CRO för DBP och levererat tjänster inom preklinisk utveckling av hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris. ”Nu bygger vi vidare på vårt framgångsrika och kostnadseffektiva samarbete genom att få tillgång till bred expertis inom grund- och tillämpad forskning för vidareutvecklingen av våra innovativa produkter,”säger Igor Lokot, VD för DBP.

DBP och Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi kommer att inleda samarbetsprogrammet omedelbart. Huvudmålet är att inleda kliniska fas1 prövningar för DBP:s läkemedel SA-033 under första kvartalet 2016.

Om SA-033
SA-033 är den första läkemedelskandidat som DBP har utvecklat med hjälp av ZIP-deliveryTM-teknologin. Genom att ZIP-deliveryTM styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är utmärkande vid systemisk (helkropps) cellgiftsbehandling.

Om Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi
Forsknings Institutet Bioorganisk Kemi vid Vitryska National Akademin grundades 1974 och är en ledande vitrysk akademisk institution inom Life Science som har mer än 200 anställda. Institutet bedriver forskning inom olika område av organisk kemi, bio-organisk kemi, biokemi och farmakologi samt har en pilot-scale produktionsanläggning i överensstämmelse med cGMP krav. För mer info om Institutet: http://iboch.bas-net.by/rus/index.php/en/

Fullständigt bolagsnamn:    Double Bond Pharmaceutical International AB
Organisationsnummer:        556991-6082
Aktiens kortnamn:               DBP B
Aktiens ISIN-kod:                 SE0007185525

För mer information kontakta:
VD – Igor Lokot

Mer om Double Bond Pharmaceutical International AB:
DBP är ett bolag med verksamhet inom medicinteknik och bedriver utveckling av nya läkemedel genom bolagets nya drug delivery-teknologi: ZIP-deliveryTM. Denna av DBP utvecklade teknologi innebär möjliggörande av målsökande tillförsel av läkemedel till specifika organ och vävnader. ZIP-deliveryTM kan förbättra de terapeutiska egenskaperna hos ett flertal läkemedel som finns på marknaden idag. Bolaget bedriver forsknings- och utvecklingsverksamhet i Uppsala Business Park i ett intensivt samarbete med ledande internationella akademiska institutioner och kommersiella forskningsorganisationer (CROs). DBP eftersträvar kostnadseffektiva lösningar i sin ambition om en snabb produktutveckling.