Double Bond Pharmaceutical International AB upptar brygglån om 2,0 MSEK

Double Bond Pharmaceutical International AB (publ) (”DBP”, ”Double Bond Pharmaceutical” eller ”Bolaget”) upptar brygglån om totalt 2 MSEK för att täcka Bolagets kortfristiga likviditetsbehov under tiden som Bolaget utreder förutsättningarna för andra finansieringslösningar i syfte att stärka Bolagets finansiella ställning och långsiktigt säkerställa bedrivande av Bolagets verksamhet.

Brygglånet

Bolaget har ingått ett brygglåneavtal med Formue Nord Markedsneutral (”Långivaren”) om totalt 2,0 MSEK (”Brygglånet”).

Brygglånet har en löptid om 6 månader och marknadsmässiga villkor avseende uppläggningsavgift och ränta.

Om hela eller delar av lånet inte är återbetalt vid löptidens slut har Långivaren rätt att konvertera minst 2 MSEK av det då utestående lånebeloppet, inklusive ränta, till aktier i Bolaget till en teckningskurs motsvarande 90 procent av den genomsnittliga volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktie på Spotlight Stock Market under en period om 10 handelsdagar före konverteringstillfället. Lånet kan återbetalas innan löptidens utgång.

Kommentar från DBP:s VD Igor Lokot:

"I samband med att bolaget hade fått alla de nödvändiga godkännandena i länderna där de kliniska prövningarna av SI-053 ska genomföras – Tyskland och Nederländerna, inledde vi de sista förberedelserna för utlicensieringen av produkten till en potentiell partner för den kliniska utvecklingen av produkten och för den framtida kommersialiseringen. Med det här brygglånet kommer vi fylla på kassan och förstärka vår förhandlingsstyrka”.

Rådgivare

Mangold är finansiella rådgivare och Qap Legal är legala rådgivare till Double Bond Pharmaceutical i samband med upphandlingen av Brygglånet.

Denna information är sådan som DBP är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-03 21:43 CET.

För mer information vänligen kontakta:

Igor Lokot, VD Double Bond Pharmaceutical AB

E-post: igor@doublebp.com

Telefon: +46 73-570 0203

Om Double Bond Pharmaceutical AB

Double Bond Pharmaceutical, DBP, är ett läkemedelsbolag. Störst affärsinriktning innehas mot behandling av cancersjukdomar, infektioner och autoimmuna sjukdomar. Forskningen utgår ifrån bolagets egenutvecklade drug-delivery teknologi. Produkterna säljs under separata varumärken och samarbeten vid produktutveckling sker med andra aktörer inom branschen. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

________________________________________________________

Fullständigt bolagsnamn:        Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Organisationsnummer:            556991-6082
Aktiens kortnamn:                    DBP B
Aktiens ISIN-kod:                     SE0007185525

Följ oss på LinkedIn och Twitter!

____________________________________________________________________