FarmPharma signerar avtal med Testa Center

FarmPharma AB, som är dotterbolag i Double Bond Pharmaceutical AB, har idag signerat ett samarbetsavtal med GE Healthcare om att genomföra ett projekt i Testa Center i Uppsala. Som tidigare meddelats har FarmPharma beviljats verifieringsmedel inom ramen för VINNOVA-projektet ”BioProcess Innovation Center” för att genomföra detta projekt. Arbetet förväntas att starta under sommaren i år och pågå under tre veckor. Projektets syfte är att testa tillverkningen av beståndsdelar av InterferOX i en större skala för att underlätta övergången till industriell GMP tillverkning.

”Vi har länge sett fram emot detta och är väldigt glada att vårt samarbete nu är ett faktum”, - kommenterar Iulia Karlsson, VD för FarmPharma. – Ge Healthcare är en mycket erfaren aktör i branschen och har en hel del expertis att komma med i vårt projekt, vilket kommer att både säkerställa kvaliteten och snabba på vår produktutveckling.”

Mer om Testa Center: https://testacenter.com/

Mer om InterferOX: www.farmpharma.se

Denna information är sådan information som Double Bond Pharmaceutical International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 maj 2019.

Fullständigt bolagsnamn:      Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Organisationsnummer:          556991-6082
Aktiens kortnamn:                  DBP B
Aktiens ISIN-kod:                    SE0007185525

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug Designation-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheterna till Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug Designation-status av EMA för denna formulering av temozolomid för behandling av gliom. Denna formulering utvecklas nu vidare för att registreras i EU och bär namnet SI-053 i DBPs pipeline. DBP har under senaste året även startat två dotterbolag, Drugsson AB för distribution av färdigutvecklade humana läkemedels- och medicintekniska produkter samt kosttillskott inom Skandinavien, samt FarmPharma AB för utveckling av innovativa veterinärmedicinska produkter.