Halvårsrapport ett - 2017

VD har ordet

Double Bond Pharma ökar varvtal snäppet högre. Under andra kvartalet av 2017 genomförde vi teknisk och analytisk transfer av Temodex-excipienten från Belarus till GMP-certifierad tillverkare inom EU vilket krävde ett mycket intensivt samarbete mellan 4 olika part. Framsteget här är mycket uppenbar och glädjande och med det bevisade vi att DBP är mycket bra på att utveckla samarbeten och få de att fungera effektivt – något som är nyckeln till vårt framsteg. Parallellt med produktionen fyller vi i de kvarvarande regulatoriska luckorna vad gäller EU-delen av preklinisk utveckling av Temodex - vi har initierat en toxikologisk studie i enlighet med GLP krav i ett av våra beprövade centraleuropeiska kontrakt-laboratorier. Samtidigt undersöker vi effektiviteten av läkemedlet i några ytterligare experiment som ska stärka proof of concept för Temodex – och preliminära resultat visar att läkemedel sprider sig djupt in i hjärnan efter lokal applicering och verkar näst intill obefintligt sprida sig och påverka friska organ och vävnader. Vi väntar med spänningen på sista resultaten och slutrapporten från dessa undersökningar under kvartal 3.

Patentarbete ledde till att BeloGal® varumärket blev registrerat i USA och EU samt att EPO lämnade ett positivt granskningssvar för Temodex PCT (internationell) patent ansökan vilket också är en viktig milstolpe i strategisk utveckling av Temodex.

Vi har avslutat dem obligatoriska GLP-toxikologiska undersökningar av SA033 och startat en ny studie på en så kallat DEN-modell, vilket är den mest fysiologiskt relevanta djurmodellen för levercancer som existerar i dagsläget, för att på ett mer människorelevant sätt bevisa att SA033 är en effektiv och säker behandling av lever cancer. Parallellt jobbar vi med GMP-enlig tillverkning av SA033 för att få fram material för kommande kliniskt arbete.

Vi fortsätter att diskutera potentiellt samarbete med några bolag för att säkerställa vår långsiktiga finansiering och det är en viktig del av vår vardag. Vi fortsätter även att rekrytera personal för att öka vår styrka och kapacitet. Vi presenterar bolaget i Sverige och utomlands - nu har DBP ambassadörer i Kina och i Tyskland kommit igång med sitt arbete. Vi ska också presentera ett nytt föredrag på Nordic Life Science Days i Malmö 13 och 14 september och jag vill passa på uppmuntra alla som vill möta mig att kontakta mig under dessa dagar om ni har vägarna förbi.

Double Bond Pharmaceutical är ett modernt bolag och vi tycker att det är ytterst viktigt att maximera transparensen gentemot våra investerare och samarbetspartners. För att belysa våra arbetssätt spelar vi in vår verksamhet i form av en serie av korta videos under namnet ”IN-SITE” som är fritt tillgängliga på vår YouTube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCYDhODc5QtAYlwjYgZpxWJw/featured. Jag spelar också in mina svar på vanliga frågor från investerare under rubriken ”DOUBLE BOND | actual” – alla frågor kring produkter och bolaget är välkomna. Jag svarar som vanligt personligen på alla frågor framförallt på e-post under 24 timmar (igor@doublebp.com eller tel. 0735700203). Nu kan man även följa mig på twitter: @Lokot_Igor

Det har aldrig varit roligare att utveckla läkemedel! Välkommen att följa vår verksamhet och ta del av våra framsteg.

Hälsningar,

Igor

Översikt

finansiell översikt ANDRA KVARTALET 2017-04-01 – 2017-06-30

Totala intäkter uppgick till 0,5 (0) MSEK

Rörelseresultatet uppgick till -3,7 (-2,3) MSEK

Periodens resultat uppgick till -3,7 (-2,3) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,20 (-0,18)

finansiell översikt FÖRSTA HALVÅRET 2017-01-01 – 2017-06-30

Totala intäkter uppgick till 0,5 (0) MSEK

Rörelseresultatet uppgick till -6,8 (-3,9) MSEK

Periodens resultat uppgick till -6,8 (-3,9) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,38 (-0,31)

kommande rapporter

Kvartalsrapport 3 2017                       2017-11-13
Bokslutskommuniké 2017        2018-02-23

antalet aktier

Bolaget 17 543 655 aktier

insynspersoner

Igor Lokot (via Bolaget SI-Studio) DBP A 1 000 000 st

Igor Lokot (via Bolaget SI-Studio) DBP B 7 150 000

Igor Lokot närstående DBP B 14 038 st

Per Stålhandske DBP B 2 400 st

Lars Thomander DBP B 1 807 st

Sergey Yanitsky DBP B 83 500 st

Fullständigt bolagsnamn:      Double Bond Pharmaceutical International AB (publ)
Organisationsnummer:          556991-6082
Aktiens kortnamn:                  DBP B
Aktiens ISIN-kod:                    SE0007185525

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.