VD Igor Lokot presenterar bolaget på World Orphan Drug Congress

VD för Double Bond Pharmaceutical Igor Lokot har fått äran att presentera företagets Rare Disease Pipeline på World Orphan Drug Congress i Maryland som äger rum den 26-27 april 2018. Mötet erbjuder både företagspitch inför investerare och intresserade partners samt möjlighet till 1:1 möten med dessa intressenter.

"Double Bond Pharmaceuticals två produkter – SA-033 och Temodex - båda har Orphan Drug status från EMA vilket gör att World Orphan Drug Congress är ett av de bästa forumen för att presentera både bolaget och våra produkter, - kommenterar VD Igor Lokot. – ”Vi är glada att organisationen dessutom erbjuder sig att täcka alla konferenskostnader för DBP och vi tolkar det som att intresset för DBPs produkter är stor. Orphan Drug status är ett mycket starkt verktyg som överhuvudtaget möjliggör utveckling av läkemedel mot sällsynta sjukdomar för mindre läkemedelsbolag som vårt, och gör läkemedelsutvecklingsprocessen för dessa indikationer bättre och snabbare för alla. För oss är det viktigt att detta finns och att vi kan ha en så enorm nytta av alla förmåner som Orphan Drug status innebär.”

Mer om World Orphan Drug Congress: http://www.terrapinn.com/conference/world-orphan-drug-congress-usa/index.stm

Mer om SA-033

SA-033 är den första läkemedelskandidaten som DBP har utvecklat med hjälp av sin innovativa drug-delivery-teknologi BeloGal®. Genom att den innovativa formuleringen styr doxorubicin till levern ökar koncentrationen av den aktiva substansen i det önskade målorganet vilket förbättrar effektiviteten och minskar de toxiska biverkningarna som är vanliga vid systemisk (helkropp-) cellgiftsbehandling.

Mer om BeloGal

BeloGal™ är DBPs innovativa drug-delivery plattform som styr läkemedel till det organ var läkemedel behöver verka.

Mer om Temodex

Temodex, som är en lokalt verkande formulering av temozolomid utvecklades av RI PCP i Minsk i Vitryssland och är registrerad i Vitryssland sedan år 2014 som förstavalsbehandling av glioblastom. Temodex förvärvades av DBP hösten 2015 och förbereds nu för att gå igenom alla de tester och prövningar som behövs för att bli registrerad i EU och även globalt. Läs mer här: http://doublebp.com/index.php/temodex

Mer om Temozolomide

Temozolomide är ett oralt kemoterapeutiskt läkemedel i form av en prodrug och är ett imidazotetrazine-derivat av den alkylerande substansen dacarbazine. Temozolomide används vid behandling av specifika hjärntumörformer som t.ex. andravalsbehandling av astrocytom och förstavalsbehandling av glioblastom. Den terapeutiska effekten beror på läkemedlets förmåga att alkylera/metylera DNA. Denna alkylering/metylering förstör DNA:t och utlöser celldöd bland tumörcellerna. Temozolomide utvecklades av Malcolm Stevens och hans grupp vid Aston University in Birmingham i UK och har varit tillgängligt i USA sedan 1999 och i många andra länder sedan början av tjugohundratalet.

Mer om Glioblastom

Glioblastom är den mest vanligt förekommande och mest aggressiva formen av primär hjärntumör. Den drabbar gliaceller och står för 52% av alla fall av hjärntumörer och 20% av alla fall av tumörer innanför skallbenet. Omkring 50% av de patienter som diagnostiserats med glioblastom dör inom ett år på grund av sjukdomen, och 90% dör inom tre år.

Mer om bolaget: www.doublebp.com

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheter för Temodex – ett läkemedel registrerat i Vitryssland för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug-status av EMA för Temodex.