• DBT CAPITAL AB/

DBT Capital och Företagarna på DI Debatt: Inrätta ett statligt garantiprogram för bättre finansiering till svenska tillväxtbolag

Report this content

STOCKHOLM, 20 april 2023 – Företrädare för DBT Capital och organisationen Företagarna skriver i dag på debattplats i Dagens Industri att regeringen bör inrätta ett statligt garantiprogram för bättre finansiering till små- och medelstora tillväxtbolag med inspiration från Europeiska Investeringsfondens program.

“Företagarnas rapport Välfärdsskaparna (2021) visar att SME-företag som grupp 2021 utgjorde den största skattefinansiären i 198 av 290 kommuner i Sverige, och över 60 procent av privatanställda i Sverige är verksamma i SME-bolag enligt Svenskt Näringslivs SME-kommitté,” skriver Michael Wolf och Alexis Kopylov, DBT Capital, tillsammans med Günter Mårder, VD Företagarna, i debattartikeln.

“Det är oroväckande att Sverige i internationell jämförelse kommer först på plats 14 när Europeiska Investeringsfonden (EIF), en del av Europeiska Investeringsbanken, rangordnade tillgången till lånefinansiering för SME-bolag i EU-länder. Efter tiotals år med låga räntor och stor riskaptit är det svenska finansieringslandskapet i omstöpning, och fler initiativ behövs för att frigöra kraften i svenska entreprenörer och deras tillväxtföretag. "/…/Vi föreslår därför att regeringen inrättar ett statligt nationellt garantiprogram, motsvarande de som Europeiska Investeringsfonden inrättat, skräddarsytt för svenska SME-tillväxtföretag,” skriver de vidare.

Läs hela debattartikeln i dagens utgåva av Dagens Industri eller på di.se här

För mer information:
Oliver Carrà, DBT Capital, 070-464 44 44, oliver@dbt.se

Om DBT Capital:

Låneutmanaren DBT Capital grundades 2017 med ambitionen att ge små- och medelstora bolag rätt förutsättningar att växa och bli framgångsrika. DBT erbjuder långsiktiga företagslån på 3–35 miljoner kronor till svenska aktiebolag inom alla branscher. En bred intern expertis, kombinerat med en avancerad plattform för analys av realtidsdata, möjliggör snabbare handläggning och bättre analys. DBT är registrerat finansiellt institut hos finansinspektionen och stöttas av Europeiska Investeringsfonden (EIF)

Taggar:

Citat

Om Sverige ska resa sig snabbt ur lågkonjunkturen gör regeringen klokt i att säkerställa att tillgången till lånefinansiering till svenska SME-bolag är den bästa möjliga. Ett nationellt garantiprogram för bättre finansiering till svenska tillväxtbolag vore ett utmärkt steg på vägen
DBT Capitals Michael Wolf och Alexis Kopylov samt Företagarnas Günter Mårder
Svenska små- och medelstora (SME) tillväxtbolag hålls tillbaka av brist på lånefinansiering. Regeringen bör lära av Europeiska Investeringsfondens arbete med europeiska garantiprogram och inrätta ett nationellt garantiprogram för lånefinansiering riktat till SME-företag
DBT Capitals Michael Wolf och Alexis Kopylov samt Företagarnas Günter Mårder