Michael Wolf investerar i DBT Capital och tillträder styrelsen som ledamot

Report this content

STOCKHOLM, 29 mars 2023 – Fintechbolaget och företagslångivaren DBT Capital har vid en extra bolagsstämma valt Michael Wolf till ny styrelseledamot, som i samband med att han tillträder styrelsen investerar i bolaget som sedan 2017 lånat ut 2,5 miljarder kronor till svenska små- och medelstora (SME) bolag.

– DBT Capitals modell förenar klassisk företagsanalys med avancerad teknik för tillgång till och analys av realtidsdata. Det ger överlägsen snabbhet i beslut, precision i risktagande och skalbarhet i kreditgivning till små- och medelstora företag. Jag har följt DBT Capital sedan 2017 och är mycket imponerad över bolagets utveckling, säger Michael Wolf, tillträdande styrelseledamot och ny investerare i DBT Capital.

DBT Capital, som är ett registrerat finansiellt institut hos Finansinspektionen och stöttas av Europeiska Investeringsfonden (EIF), erbjuder lånefinansiering till svenska små- och medelstora bolag i spannet 3-35 miljoner kronor. Med en egenutvecklad teknikplattform för kreditbedömning och riskanalys i kombination med traditionell kreditgivning utförd av erfarna medarbetare kan DBT Capital bedöma risk bättre vid låneansökan och därigenom snabbare fatta beslut. Genom tillgång till realtidsdata och teknik för automatiserad monitorering av risk kan DBT Capital också bättre förstå och monitorera risk under återbetalningstiden för lånet. Över 40 % av bolagets långivning under 2022 kom från befintliga kunder.

– Att Sveriges över 1 miljon SME-bolag har tillgång till finansiering för sin tillväxt är avgörande för arbetsmarknaden och ekonomin så det känns viktigt och spännande att få engagera sig i ett bolag som så aktivt bidrar till deras förutsättningar, säger Michael Wolf, tillträdande styrelseledamot och ny investerare i DBT Capital.

Michael Wolf har innehaft ledande positioner som VD för Intrum 2006-2008 samt VD och Koncernchef för Swedbank 2009-2016. Därtill har han under åren 2014-2017 varit ordförande i Stockholms Handelskammare och i vårdbolaget Capio AB 2017-2018. Utöver sitt uppdrag i styrelsen för DBT Capital är han i dag verksam som styrelseordförande i Diakrit och SIBS samt styrelseledamot i Säkra, Ropo Capital och tillträdande styrelseledamot i Hedvig, samt som Partner på kommunikationsbyrån Bellbird.

– Vi välkomnar Michael Wolf som ny investerare och styrelseledamot. Han besitter en djup förståelse för SME-företagens förutsättningar och ett unikt starkt nätverk som vi ser kommer bidra till att vi bättre möter såväl nya som befintliga kunder, säger DBT Capitals VD och grundare Alexis Kopylov.

Michael Wolf tillträder styrelsen formellt per den 1 april 2023

Pressbilder, fotograf: Alexander Donka

För mer information:
Oliver Carrà, DBT Capital, 070-464 44 44,
oliver@dbt.se

Om DBT Capital:
Låneutmanaren DBT Capital grundades 2017 med ambitionen att ge små- och medelstora bolag rätt förutsättningar att växa och bli framgångsrika. DBT erbjuder långsiktiga företagslån på 3–35 miljoner kronor till svenska aktiebolag inom alla branscher. En bred intern expertis, kombinerat med en avancerad plattform för analys av realtidsdata, möjliggör snabbare handläggning och bättre analys. DBT är registrerat finansiellt institut hos finansinspektionen och stöttas av Europeiska Investeringsfonden (EIF).

Taggar:

Citat

"DBT Capitals modell förenar klassisk företagsanalys med avancerad teknik för tillgång till och analys av realtidsdata. Det ger överlägsen snabbhet i beslut, precision i risktagande och skalbarhet i kreditgivning till små- och medelstora företag. Jag har följt DBT Capital sedan 2017 och är mycket imponerad över bolagets utveckling"
Michael Wolf, tillträdande styrelseledamot och ny investerare i DBT Capital.
"Vi välkomnar Michael Wolf som ny investerare och styrelseledamot. Han besitter en djup förståelse för SME-företagens förutsättningar och ett unikt starkt nätverk som vi ser kommer bidra till att vi bättre möter såväl nya som befintliga kunder"
Alexis Kopylov, VD och grundare DBT Capital