DCM och Mediacord blir Solution Partners

Report this content

DCM och Mediacord blir Solution Partners DCM breddar produktportföljen med hosting och streaming av musik och video via ett samarbete med Mediacord. Tillsammans med DCMs egen Internet/CD-R hybrid Personalized CD erbjuds kunderna intressanta komplement till de fysiska digitala plattformarna cd, rom, cd-r och dvd som är DCMs kärnprodukter. DCM och Mediacord diskuterar även möjligheterna att kommersialisera DCMs egenutvecklade downloadingsystem. Tillsammans kan företagen erbjuda de flesta stora fasta digitala informationsbärarna samt digitalisering, encoding, streaming, Personalized CD samt så småningom även downloading. Mediacord flyttar in i DCMs huvudkontor i Kista den 23 september för att underlätta samarbetet, vilket grundar sig på ett vänskapligt förhållande mellan bolagen där man inte konkurrerar om kunderna. DCM och Mediacord blir ömsesidiga sk Solution Partners. - DCMs nordiska närvaro och omfattande kundkontakter ger oss en bredare kundbas samtidigt som Personalized CD blir ett enormt spännande komplement till våra egna tjänster och produkter, säger Mediacords VD Peter Blomqvist, med ett förflutet som affärsutvecklare hos DCM. - Ju fler alternativa vägar vi kan leverera digital information på, desto bättre för våra kunder inom musik, film, förlag och industri. DCMs koncernchef Johan Ahlgren ser Mediacords kunskaper som ett välkommet tillskott. - För ytterligare information kontakta: Johan Ahlgren, VD, DCM, Digital Communication Media AB, tfn: 08-477 20 00 eller 0708-55 20 21 Peter Blomqvist, VD, Mediacord tfn: 08-446 60 92 eller 0708-50 85 54 DCM är en ledande aktör på den nordiska marknaden för digital informationshantering. DCM erbjuder web-baserade produkter och tjänster och tillhandahåller dessutom åtta digitala format för lagring av bland annat musik (cd-da), interaktiva databaser (cd-rom), film (dvd-video) samt inspelningsbara media (cd-r). DCM är etablerat i Sverige, Finland, Danmark och Storbritannien genom dotterbolag med egen produktion. DCM- koncernen har 184 anställda och omsätter 306 MSEK. DCM har sedan flera år tillhört de mest lönsamma företagen i branschen. Bolagets tillväxt förväntas främst ske inom dvd, cd-r och Internet baserade produkter och tjänster samt genom ökad outsourcing inom viktiga kundsegment. Mediacord är ett av Sveriges ledande företag inom "Rich Media Services", vilket betyder business-to-business-tjänster för sändning av video, audio och multimedia över Internet. Mediacord är inne på sitt fjärde verksamhetsår och har ett komplett produktsortiment inom streaming, hosting, encoding och konsulting. Mediacords kundlista innehåller bland annat underhållningsjättar som BMG, EMI, Virgin och Warner Music, traditionella bolag som Telia och Skanska, offentlig sektor som Haninge Kommun, Landstinget i Gävleborg och nya, spännande företeelser som ComHem.se och Ginza.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00610/wkr0002.PDF