DCM projekterar cd/dvd-fabrik i Borås

DCM projekterar cd/dvd-fabrik i Borås DCM planerar sin femte cd- och dvd-fabrik i Viared utanför Borås och fabriken förväntas inledningsvis sysselsätta 35 personer inom produktion, administration och försäljning. En viktig del för DCMs verksamhet är närheten till kunder, marknad och distributionskanaler. Förbättrad logistik sänker kostnader och minskar leveranstiden för kunden. I Borås finns idag ett flertal logistikföretag som tillhandahåller tjänster till musik-, spel- och filmindustrin. Allt fler av DCMs kunder önskar få leveranserna till Borås för vidare distribution i Norden. - Vår affärsidé bygger på närhet, snabbhet, precision och därmed lägre kostnader för kunden. Detta uppnår vi genom att finnas nära våra kunder och deras distributörer, säger vd Johan Ahlgren. DCM och Borås kommun är överens om villkoren för DCMs förvärv av en industrifastighet i Viared utanför Borås. - Vi är glada att få DCM till Borås. DCMs kvalificerade tillverkning av optiska discar är ett intressant tillskott till det växande antalet etableringar i Viared, säger Björn Bergquist, kommunstyrelsens ordförande i Borås. Den nya fabriken planeras vara i drift under 2004. För ytterligare information kontakta: Johan Ahlgren, vd och koncernchef DCM, telefon 08-477 20 21, mobil 0708- 55 20 21, e-post: johan.ahlgren@dcm.se, www.dcm.se Hans Nyhlén, näringslivssekreterare Borås Stad, telefon 033-35 70 48, mobil 0703-24 17 33, e-post: hans.nyhlen@boras.se DCM, Digital Communication Media AB är en ledande aktör på den nordiska marknaden för digital informationshantering. Företaget erbjuder åtta digitala format för lagring av musik (cd-da), interaktiva databaser (cd- rom), film (dvd-video) samt inspelningsbara media (cd-r). I produktportföljen ingår även webbaserade produkter och tjänster. Koncernen är etablerad i Sverige, Finland, Danmark, Norge och Storbritannien genom dotterbolag, varav fem med egen produktion. Omsättningen uppgår till 300 MSEK och koncernen har 190 anställda. Bolagets tillväxt förväntas främst ske inom det snabbväxande dvd- segmentet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00240/wkr0002.pdf