DCM startar fabrik för cd/DVD-tillverkning i Malmö

DCM startar fabrik för cd/DVD-tillverkning i Malmö Ökad efterfrågan och växande marknadsandelar ledde till snabbt beslut. DCM, Digital Communication Media AB med bas i Kista startar sin fjärde cd/DVD fabrik i Arlöv norr om Malmö dit även affärsområdet cd-r koncentreras. Förvärvet av TriData från TurnIT möjliggjorde beslutet. Närheten till marknaden är en central del av DCMs strategi och när den nya fabriken öppnar i sommar ökar möjligheterna att serva kunderna i Öresundsregionen. Etableringen öppnar dessutom möjligheter inom nya avancerade lagringsmedia som en förstärkning av DCMs nuvarande produktutbud. Tidigare i år förvärvades Lundaföretaget TriData från TurnIT. Det är DCM TriData som bolaget numera heter, som med sin starka säljorganisation med fokus på cd, DVD och cd-r, tillsammans med två entreprenörer från Malmö med lång erfarenhet av cd-replikering, bildar kärnan i det nya bolaget. "Vi söker ständigt nya intressanta etableringsorter och Öresundsregionen utgör tillsammans med Kista Sveriges främsta tillväxtområde, så här vill vi gärna vara. Kombinationen en het och expansiv region, bron till kontinenten, erfarna och motiverade anställda och en nyligen förvärvad säljorganisation i området är så bra som den kan bli", säger VD Johan Ahlgren på DCM, Digital Communication Media AB. Förväntas sysselsätta 40 personer inom ett år Sammanlagt satsar vi nu cirka 30 MSEK i cd- och DVD-produktion samt originalframställning, s.k. glasmastering. Den nya fabriken kommer att tas i drift innan årsskiftet och inom ett år bedöms ca 40 personer ha arbete där. För mer information Johan Ahlgren, VD och koncernchef, 08-477 20 21, 070-655 20 21 johan.ahlgren@dcm.se, www.dcm.se DCM s affärsidé är att vara den oberoende lokala business-to-business leverantören av digital information för s.k. on demand konsumtion. Etableringsorterna ökar f.n. med minst en ny ort per år och idag finns DCM med egna producerande dotterbolag i Kista (DCM Sweden), Göteborg (Logos), Lund (DCM TriData), Humlebaek (TriData ApS), Helsingfors (CD Linja) samt London (Independent Masters). Företaget är Sveriges och Finlands ledande leverantör av cd, cd-r, cd-rom och DVD-skivor. I produkt och tjänsteutbudet ingår även lagring, distribution, framställning av grafiska original, trycksaker, förpackningar, digitalisering, komprimering, organisation och kontroll av TM det digitala originalmaterialet, webb-service och Personal CD - den nya hybriden mellan cd-r och Internet - liksom framställning av cd/DVD original, s k mastering, till externa fabriker. DCM utvecklar ett system för digitalisering, komprimering och distribution av datafiler och musik via Internet. Bolaget har ansökt om notering vid OM Stockholmsbörsen under år 2000. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/11/20000606BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/11/20000606BIT00630/bit0002.pdf