Ny organisation motverkar olaglig handel med skattepliktiga varor

Report this content

Världens fyra största internationella tobaksföretag offentliggör i dag ett banbrytande samarbete i kampen mot illegal handel med punktskattepliktiga konsumtionsvaror.

British American Tobacco, Imperial Tobacco Group, Japan Tobacco International och Philip Morris International lanserar DCTA (Digital Coding & Tracking Association), en organisation med uppgift att främja internationella standarder och digital teknik som hjälper myndigheter att bekämpa smuggling, förfalskning och skatteflykt.

DCTA utnyttjar branschens samlade kunskap för att trygga internationella leveranskedjor och utveckla sofistikerade lösningar som gör det möjligt att skilja äkta produkter från förfalskningar.

För att eliminera olaglig handel med cigaretter och alkohol krävs internationellt samarbete och smartare verktyg som hjälper tjänstemän inom tull, gräns- och skattekontroll att hantera den kriminalitet som ligger bakom verksamheten. DCTA förespråkar en för ändamålet beprövad, säker och kostnadseffektiv lösning, baserad på Codentify®-teknik.

Codentify® tar oss rakt in i den digitala tidsåldern genom att ge snabb och enkel åtkomst via mobiltelefon till all den information som myndigheter behöver för att säkra sina skatteintäkter, verifiera varors legitimitet och uppfylla internationella regler, bland annat världshälsoorganisationens (WHO:s) protokoll för eliminering av olaglig handel med tobak.

Pat Heneghan, talesperson för DCTA, säger så här: ”Dagens legala leveranskedjor är globala, komplexa och involverar många olika parter. I kombination med de sofistikerade metoder som kriminella och terrorister använder för sin olagliga handel innebär detta att nationella regeringar måste använda sig av den senaste tekniken för att säkra leveranskedjorna, om de ska kunna komma åt detta farliga och växande problem.

Skapandet av DCTA (Digital Coding & Tracking Association) är ett samarbete mellan de fyra största internationella tobakstillverkarna i syfte att erbjuda regeringar och myndigheter en modern lösning på det internationella problemet med olaglig handel.”

Heneghan avslutar: ”När regeringar och myndigheter i dessa ekonomiskt strama tider vill säkra sina skatteintäkter och bekämpa kriminaliteten på den svarta marknaden, är vi säkra på att DCTA kan erbjuda de tekniska lösningar och den expertis som krävs för att uppnå verklig framgång.”

./..

YTTERLIGARE INFORMATION

Digital Coding & Tracking Association (DCTA) främjar tekniska standarder och digitala lösningar som säkrar leveranskedjorna för skattepliktiga, snabbrörliga konsumentvaror, som tobak och alkohol. Vi vill förse alla intressenter – från finansdepartement och tullmyndigheter till handeln och konsumenterna – med nödvändiga verktyg, information och resurser för att verkligen bekämpa olaglig handel.

Enligt oberoende forskning är cirka 12 % av den globala cigarettmarknaden illegal, motsvarande cirka 660 miljarder cigaretter årligen[1], vilket kostar de nationella regeringarna mer än 40 miljarder dollar per år i uteblivna skatteintäkter[2]. Även den olagliga alkoholhandeln är omfattade, och WHO uppskattar att ungefär 30 % av den alkohol som konsumeras globalt är illegalt producerad, eller ”oregistrerad”[3].

KONTAKTUPPGIFTER

DCTA-representant: Mark Hill
E-post: mark.hill@dcta-global.com

DCTA-representant: Nathan Jones
E-post: nathan.jones@dcta-global.com

www.dcta-global.com

[1] Framework Convention Alliance (2008) och International Union Against Tuberculosis and Lung Disease (2009).
[2] Framework Convention Alliance How eliminating the illicit cigarette trade would increase tax revenue and save lives, INB3 Fact Sheet
[3] World Health Organisation, www.who.int/gho/alcohol

Taggar: