De rödgröna partiledarna: Starkt oroväckande med en långtidsarbetslöshet som aldrig varit högre

Statistiska Centralbyrån (SCB) rapporterar i dag att arbetslösheten i april var 9,8 procent. Det råder massarbetslöshet i Sverige, väldigt många av de som drabbas är kvinnor. SCB framhåller också att ungdomsarbetslösheten nu överstiger 30 procent. Det är bland de högsta nivåerna i hela Europa.

- Nu behövs riktiga insatser – investeringar i 100 000 jobb, praktik- och utbildningsplatser – i stället för regeringens ensidiga fokus på jobbskatteavdrag som enda åtgärd. Den politiken har misslyckats, fortsätter de i en gemensam kommentar.

De rödgröna partiledarna framhåller därför sitt gemensamma jobbprogram som man kommer att genomföra efter valet:

Bakgrund: * De rödgröna partierna är överens om att investera i snabbtåg, infrastruktur och de gröna jobben. Det stärker människors möjlighet att pendla till de jobb som växer fram, och bidrar därmed till att arbetsmarknaden fungerar bättre. Investeringar i infrastruktur innebär också jobb här och nu för alla dem som planerar och bygger de nya vägarna och järnvägarna. Våra investeringar i infrastruktur och klimatomställning leder till ungefär 10 000 jobb på kort sikt – och fler jobb på längre sikt. * De rödgröna partierna är överens om att ge fler unga och arbetslösa möjligheten att flytta till de nya jobben. Därför investerar vi i nya bostäder. Trots bostadsbrist har bostadsbyggandet fallit kraftigt under den gångna mandatperioden. Det håller inte. Det skapar flaskhalsar på arbetsmarknaden. Vi utvidgar ROT och inför ett statligt investeringsstöd nya bostäder. Det skapar ungefär 10 000 jobb på kort sikt – och fler när fler kan flytta till de jobb som växer fram. * De rödgröna partierna är överens om att investera för att stärka kvaliteten i välfärden. Under det senaste året har mer än 25 000 anställda sagts upp i kommuner och landsting – och regeringen planerar för ytterligare uppsägningar direkt efter valet. Det är fel väg att gå. Sveriges kvinnor och män måste kunna lita på att barnomsorgen, äldreomsorgen och sjukvården fungerar bra – för att kunna gå till jobbet. Våra investeringar i skola, vård och omsorg ger ungefär 15 000 jobb direkt – och bättre möjligheter för alla Sveriges kvinnor och män att jobba mer. * De rödgröna partierna är överens om att investera i Sveriges konkurrenskraft. Skatterna måste medverka till ett bättre klimat för entreprenörskap. Vi vill sänka arbetsgivaravgiften för de små och medelstora företagen.Vi föreslår en sänkt kostnad för ett litet företag med 2-3 anställda om cirka 50 000 kronor.
* De rödgröna partierna är överens om att investera för att Sveriges unga ska hitta ett jobb. Ungdomsarbetslösheten närmar sig 30 procent – och är bland de högsta i Europa. Vi vill avskaffa regeringens Aktivitetsförbud på Arbetsförmedlingen. Unga människor som behöver utbildning eller praktik ska kunna få det från den första dagen i arbetslöshet. Att bara vänta i flera månader är meningslöst. Vi tar också bort hela arbetsgivaravgiften för de företag som anställer en arbetslös ung människa. Det ger ungefär 10 000 jobb i närtid. * De rödgröna partierna är överens om att investera i utbildning – för att företagen ska kunna växa med rätt kompetens. Svenskt Näringsliv rapporterar att vart femte rekryteringsförsök misslyckas – eftersom företagen inte hittar rätt personal. Mitt i lågkonjunkturen råder arbetskraftsbrist. Det är inte rimligt. Vi vet att mer utbildade människor lättare hittar jobb, jobbar mer och tjänar bättre. Därför investerar vi i 44 000 utbildningsplatser – i högskolan, yrkeshögskolan, vuxenutbildningen och den yrkesinriktade arbetsmarknadsutbildningen. Det ger företagen bättre möjligheter att växa – och stärker människors möjligheter på arbetsmarknaden.
- På dessa sex punkter vilar vår rödgröna jobbpolitik: Investeringar i ny infrastruktur, fler bostäder, starkare välfärd, sänkt skatt för entreprenörer, nya möjligheter för unga och kraftfulla investeringar i utbildning. Det är 100 000 platser i jobb och utbildning för att stärka Sveriges konkurrenskraft, avslutar de rödgröna partiledarna och språkrören.

Presskontakt Anna Helsén (S) 070-698 48 58 Kristoffer Housset (V) 076-145 42 02 Marie Utter (MP) 070-372 72 23