Ny rödgrön grupp för att lyfta kulturpolitiken

Inför valet kommer Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet att presentera flera gemensamma förslag för en rödgrön kulturpolitisk offensiv de kommande åren. Målet är att öka möjligheterna för fler att utöva och ta del av film, musik, litteratur, dans, teater, konst och utställningar - via modern digital teknik och på andra sätt. Partierna kommer även att verka för höjda ambitioner, ökad jämställdhet, mångfald och värnat oberoende inom kulturen, samt rimliga villkor för kulturskaparna. För att utforma de gemensamma kulturpolitiska förslagen tillsätts nu en arbetsgrupp, med partiernas kulturpolitiska talespersoner: Leif Pagrotsky (S), Siv Holma (V), samt Esabelle Dingizian (MP). Arbetsgruppen kommer att utforma förslagen i nära dialog med de kulturellt yrkesverksamma.

- Den borgerliga regeringen har varit passiv och viljelös när det gäller kulturen. Låga ambitioner har kombinerats med fokus på olika organisatoriska utredningar. Samtidigt är arbetslösheten bland kulturskaparna högre och villkoren otryggare än för många andra. Dessutom finns stora brister i jämställdheten inom inte minst filmen och scenkonsten. Nu behöver vi ta krafttag för att komma till rätta med mansdominans, diskriminering och sexuella trakasserier bland filmskapare och på teatrar, säger Siv Holma (V).

- Det verkar finnas en misstänksamhet bland borgerliga politiker mot kultursektorn och gruppen med oberoende konstnärer, journalister, skådespelare och andra kulturskapare. Det finns stor risk för minskad mångfald och urholkat oberoende inom massmedia. Vi kommer att stå upp för kulturens och massmedias oberoende och mångfald, säger Esabelle Dingizian (MP).

För mer information:

Daniel Färm pressekretarere Socialdemokraterna 070-650 12 09 daniel.farm@riksdagen.se

Caroline Kling presschef Miljöpartiet de Gröna 070-5931912 caroline.kling@riksdagen.se

Tommy Gabrielsson pressekreterare Vänsterpartiet 070-680 01 05 tommy.gabrielsson@riksdagen.se