Rödgröna: - Nu blir kulturen en valfråga!

De rödgröna riktar nu skarp kritik mot de borgerliga partierna för att man i sitt nya kulturpolitiska program inte höjer ambitionerna eller presenterar nya förslag som kan bidra till att lösa de stora utmaningar och problem som svenskt kulturliv står inför.

- I alliansens rapport saknas det nya förslag på att öka möjligheterna för fler att ta del av kulturen. Vi anser att kulturen måste utvecklas, inte bara förvaltas. Det står ingenting om att fler barn ska få möjlighet att vara med i musik- och kulturskolan eller om att förbättra villkoren för kulturskaparna. Enligt alliansen ska det som är gjort bestå och i framtiden ska man göra lite till av det som redan är gjort, säger Siv Holma (V) kulturpolitisk talesperson och kulturutskottets ordförande.

- Vi välkomnar en konstruktiv hållning för att hitta en långsiktigt hållbar lösning för filmbranschen. Men vi saknar i övrigt tankar på hur vi kan låta kulturen ta mer plats i samhället. Regeringen visar snarare att man vill dra sig tillbaka från det övergripande ansvaret för kulturen, det är en massa man bör i deras förslag, men väldigt få vi ska. Jag saknar också förslag kring mångkulturen i de borgerligas program, säger Miljöpartiets kulturpolitiska talesperson Esabelle Dingizian.

De rödgröna kommer att presentera sina gemensamma kulturpolitiska förslag senare i sommar.

Presskontakter:

Daniel Färm pressekreterare Socialdemokraterna i riksdagen 070-650 12 09 daniel.farm@riksdagen.se

Agnetha Boström Pressekreterare Miljöpartiet de gröna i riksdagen 08-786 41 38 070-260 24 84 agnetha.bostrom@riksdagen.se

Hediye Güzel Pressekreterare Vänsterpartiet 08- 786 46 66 070- 306 66 03