Rödgrönt vallöfte: breda samtal för blocköverskridande energiöverenskommelse

Under dagens riksdagsbehandling om kärnkraften ställer de rödgröna nu ut ett vallöfte om att efter valet bjuda in samtliga riksdagspartier till breda samtal för att att nå en blocköverskridande överenskommelse om energipolitiken.

- Vår ingång i dessa samtal kommer givetvis att vara mer kraftfulla investeringar i förnybar energi. Men det är också viktigt att säkerställa att basindustrin har en trygg energiförsörjning med konkurrenskraftiga elpriser, säger Vänsterpartiets näringspolitiske talesperson Kent Persson.

- Energipolitiken lämpar sig mycket dåligt för kortsiktighet, partitaktiserande och ensidiga uppgörelser. Vi är övertygade om att det finns förutsättningar för en bred överenskommelse, där inte minst energieffektivisering kan spela en viktig roll, säger Miljöpartiets näringspolitiske talesperson Per Bolund.

Daniel Färm pressekreterare Socialdemokraterna i riksdagen 070-650 12 09

Mattias Bengtsson Byström pressekreterare Miljöpartiet de gröna i riksdagen 08-786 45 79 0736-27 53 83

Hediye Güzel pressekreterare Vänsterpartiet 08-786 46 66 070-306 66 03