S, MP och V: Regeringen förhalar en förbättring för de sjukförsäkrade

Idag kom en majoritet i Socialförsäkringsutskottet överens om en förändring av sjukförsäkringen som innebär att regeringen måste återkomma om den så kallade 180-dagarsregeln. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är idag mycket kritiska till att regeringen nonchalerat ett tidigare riksdagsbeslut i frågan.

-    Regeringen väljer att hellre stå fast vid gamla principer än att ge sjukförsäkrade en rimlig chans att få återkomma till arbetsmarknaden. De har ignorerat beslutet från i somras, nu hoppas vi att de tar sitt förnuft tillfånga och respekterar majoriteten i riksdagen, säger Tomas Eneroth (S), Gunvor G Ericsson (MP) och Wiwi-Anne Johansson (V), ledamöter i socialförsäkringsutskottet.

180-dagarsregeln handlar om att sjukförsäkrade ska tvingas prövas mot hela den reguljära arbetsmarknaden efter 180 dagar. I somras fick regeringen i ett utskottsinitiativ i uppdrag att återkomma med ett konkret förslag på hur reglerna skulle förändras så att det istället för hela arbetsmarknaden ska gälla ”normalt förekommande arbete”. Detta har regeringen struntat i att genomföra.

FÖR VIDARE INFORMATION:

Ingela Nilsson, pressekreterare för Tomas Eneroth, 072-210 95 25