Magnus Ohlsson ny VD för Dea Axelssons – satsar på fortsatt tillväxt i norra Sverige

Report this content

Stockholm 12 februari, 2013 – Magnus Ohlsson har med omedelbar verkan utsetts till VD för Dea Axelssons, en av Sveriges ledande butikskedjor inom dammode. Dea Axelssons med 250 anställda driver 23 butiker från Jönköping i söder till Gävle i norr. Företaget har uppvisat en kraftig försäljningsökning om sju procent år 2013 samtidigt som branschen som helhet stagnerade.

Magnus Ohlsson tar över som VD efter James Andersson som tillhör ägarfamiljen. Det är första gången som en extern VD rekryteras till det ägarledda familjeföretaget.

– Vår ambition är att växa, både i befintliga butiker och genom nyetableringar. Vi har 23 butiker och planerar för att inom tre år vara uppe i cirka 40 butiker, säger Magnus Ohlsson, VD, Dea Axelssons. Vi växer på befintliga orter genom dubbeletableringar och expanderar samtidigt norrut i Sverige. Redan under årets första kvartal öppnar vi tre nya butiker och fler är på gång till hösten.

Framgångsfaktorerna för Dea Axelssons är butiker i bra trafiklägen, ett starkt lojalitetsprogram med goda kunskaper om kunderna och ett brett sortiment med ca 80 procent egna varor kompletterade med externa varumärken.

–Vi planerar självklart också för en modern e-handel. På marknaden har e-handeln utvecklats till en integrerad del av detaljhandeln. Det passar Dea Axelssons mycket bra med tanke på vårt starka butikskoncept. Vi kommer att presentera en tidsram när denna har fastställts.

Dea Axelssons styrelse ser en stor potential i rekryteringen av ny VD.

– Vi har lärt känna Magnus sedan sammanslagningen av DEA och Axelssons år 2009, säger Jens Andersson, styrelseordförande Dea Axelssons. Magnus har suttit som ledamot i vår styrelse, och har gjort sig känd som en en kompetent och driftig person. Vi är glada att Magnus vill leda bolaget och bedömar att ha är rätt person att leda den accelererande expansionen av verksamheten.

För mer information kontakta:

Magnus Ohlsson                                                                 Jens Andersson

VD, Axelssons Dea Axelssons AB                                   Styrelseordförande, Dea Axelssons AB
Mobil: 070 – 994 14 91                                                       Mobil: 070 – 545 42 73
Magnus.ohlsson@admode.se                                         jens.andersson@admode.se

Bakgrunder

Dea Axelsson

Axelssons startade i Katrineholm 1923 av Anna Axelsson. 1937 förvärvades företaget av familjen Andersson som har drivit det vidare i tre generationer. I Uppsala startade Margit Elisabeth Ahlqvist 1950 dambutiken Dea som övertogs av sonen Rolf Ahlqvist 1956. Rolf överlät senare driften av företaget till sina barn. Efter sammanslagningen i november 2009 äger Axelssons Damkonfektion Sverige AB 67 % och D.E. Ahlqvist AB resterande 33 % av det gemensamma bolaget Axelssons Dea Mode AB.

Lager
Dea Axelssons Centrallager, Katrineholm

Huvudkontor:
Dea Axelssons Mode AB, Drottninggatan 55, Stockholm

Magnus Ohlsson

Magnus Ohlsson är bördig från Norrköping och har arbetat i detaljhandeln större delen av sitt yrkesverksamma liv, som allt från butikschef och distriktchef, marknadschef och VD. Hans senaste befattningar har varit marknadschef för Stadium och VD för EM Home Interior. 2006 började han arbeta för DEA på konsultbasis och år 2009 valdes han in i det då nybildade Dea Axelssons styrelse

Magnus Ohlsson är bördig från Norrköping där han skaffade sig teknisk utbildning innan han gav sig in i detaljhandeln. Han har i sitt yrkesverksamma liv verkat som allt från butikschef och distriktchef till marknadschef och VD. Magnus har varit marknadschef för Stadium och VD för EM Home Interior. 2006 började han arbeta för DEA på konsultbasis och år 2009 valdes han in i det då nybildade Dea Axelssons styrelse.

Axelssons Dea Mode AB är en av landets ledande butikskedjor inom damkonfektion i åldrarna 25-65 år. Företaget har sitt säte i Stockholm och driver 23 butiker under eget namn i Stockholm och Mellansverige. Koncernen sysselsätter sammanlagt cirka 250 personer och omsatte 2013 cirka 321 MSEK exklusive moms.

Taggar: