DebiTech och danska DIBS går samman

- bildar Skandinaviens ledande betalningstjänsteföretag inom E-handel

Styrelserna för svenska DebiTech och danska DIBS har fattat beslut om att gå samman. Genom fusionen skapas Skandinaviens ledande aktör inom betalningstjänster för E-handel. DIBS – DebiTech beräknas under 2006 hantera 4000 kunders transaktioner till ett värde av 30 – 40 MDR SEK. Bakgrunden till affären är att de lönsamma företagen DebiTech och DIBS sett avsevärda skalfördelar och synergieffekter framför att fortsatt arbeta var för sig. Marknaden för betalningstjänster inom E-handel har utan tecken på avmattning fortsatt utvecklats starkt under 2006. Fusionen ger ökad konkurrensförmåga, starkare position på den skandinaviska marknaden och förbättrad position för fortsatt expansion och tillväxt. Catella Corporate Finance har varit finansiell rådgivare till DebiTech i samband med transaktionen. – Tillsammans blir vi starkare, vi hade tidigare tänkt expandera och etablera kontor i Danmark och Norge. Genom fusionen och dess synergier når vi nu snabbare ut på dessa marknader och motsvarande för DIBS. För våra gemensamma kunder får vi nu ett ännu starkare erbjudande av produkter och tjänster, säger Eric Wallin, tillträdande VD för DIBS - DebiTech. DebiTech etablerades 1998 och hanterar dagligen över 1000 kunders transaktioner. DIBS etablerades 1999 och hanterar dagligen över 3000 kunders transaktioner. Genom sammanslagningen verkar nu DIBS – DebiTech från kontor i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Göteborg. – Jag och mina medarbetare ser fram emot att verka i ett större företag. DIBS och DebiTech har liknande bakgrunder och är ledande på respektive hemmamarknad. Sammanslagningen ger oss ett ännu starkare erbjudande gentemot våra kunder. I ett större bolag finns även möjlighet att koncentrera utvecklingsresurser på ett bättre sätt genom att nya produkter och tjänster kan lanseras snabbare. Dessutom skapar vi en stark plattform för ytterligare geografisk expansion, antingen organiskt eller via förvärv, säger Jesper Lohmann, arbetande styrelseordförande, DIBS. – Strukturaffären är affärslogisk och skapar Skandinaviens starkaste aktör. Genom affären ökar värdet både för DIBS och DebiTechs aktieägare, säger Ulf Peterson, styrelseordförande för DebiTech. För ytterligare information: Eric Wallin, VD, DIBS - DebiTech, tel. 08-527 525 00 alt. mobil. 070-3297774 Jesper Lohmann, tel. +45 27 13 10 48 Besök även www.debitech.com och www.dibs.dk