DebiTech och danska DIBS slutför samgående

Styrelserna för svenska DebiTech och danska DIBS beslutade under juli 2006 om samgående. Affären har nu slutförts och Skandinaviens ledande betalningstjänsteföretag inom E-handel har bildats. DIBS – DebiTech beräknas under 2006 hantera fler än 4000 kunders transaktioner till ett värde av cirka 35 Miljarder SEK.

Bakgrunden till affären var att de lönsamma företagen DebiTech och DIBS såg avsevärda skalfördelar och synergieffekter framför att fortsatt arbeta var för sig. Det nya DIBS – DebiTech får ökad konkurrensförmåga, starkare position på den skandinaviska marknaden och förbättrad position för fortsatt expansion och tillväxt. – DIBS – DebiTech är ett starkt företag med stor potential för tillväxt och vi arbetar nu hårt med att samanföra enheterna till ett gemensamt företag. Vi har redan nu märkt att våra kunder och partners ser mycket positivt på fusionen och att vi nu kan ge support från fyra regionala kontor. Vi märker även väsentliga fördelar inom utvecklingsområdet i och med att vi nu har förstärkta och utökade resurser, säger Eric Wallin, VD för DIBS – DebiTech. Företaget med totalt 45 medarbetare heter fortsättningsvis DIBS – DebiTech i Sverige och DIBS i Danmark och Norge. Genom sammanslagningen verkar nu DIBS – DebiTech från kontor i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo.