Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2001

Decim AB - Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2001 · Omsättningen ökade till 14 738 tkr (1 203). · Leverans av fyra Decim System; två till Ivoclar Vivadent, Europa samt två till Ivoclar Vivadent, Nordamerika. · Samarbetet med Ivoclar Vivadent inom affärskonceptet cad.esthetics utvecklas positivt. · Nyemissionen, som avslutades den 1 februari 2001, blev fulltecknad. Decim tillfördes 49,4 mkr efter emissionskostnader. · Det genomsnittliga kassaflödet före förändringar i rörelsekapitalet uppgick till -2 022 tkr per månad (-2 427). · Rörelseresultatet uppgick till -31 110 tkr (-37 673). För ytterligare information kontakta: Jan Würtz, Verkställande direktör Telefon 0910-546 00 Mobil 070-592 56 70 Staffan Holmström, Ekonomi och Finans Telefon 0910-546 00 Mobil 070-31 546 52 www.decim.com www.cadesthetics.com www.ivoclarvivadent.com Decim i korthet Decims affärsidé är att erbjuda tandtekniska laboratorier automatiserad produktion för bättre och effektivare tandrestaurationer baserad på unik cad/cam-teknik. Decim System är avsett att effektivisera tandvårdens arbetsmetoder. Denzir® är det första tandrestaurationsmaterialet som är både hälsovänligt och hållbart. Denzir® är CE-, NIOM och FDA-certifierat och kan därmed marknadsföras i både Europa och USA. Produkterna representerar en ny generation teknik och material, vilket löser stora problem inom den traditionella tandvården. Decim har som mål att vara etablerat som en av de tre ledande leverantörerna av cad/cam-baserade system för tillverkning av tandrestaurationer. Decim System utvecklas till att vara ett cad/cam- system som tillverkar ett flertal dentalprodukter i olika material. VD:s kommentarer Samarbetet med Ivoclar Vivadent AG, Liechtenstein inom affärskonceptet cad.esthetics utvecklas positivt. Bland annat har planer upprättats för den gemensamma marknads-introduktionen av Decim System med tillhörande produkter och material. Produktutvecklingsplaner och projektmodeller har samordnats. Under året levererades fyra system till Ivoclar Vivadent. Systemen kommer att användas för demonstration och utbildning samt för installationer hos prioriterade kunder i Europa och i USA. I början av 2002 lanserar Decim en reducerad Denzirkrona, som beläggs med ett jämntjockt lager porslin för optimal styrka och estetik. Laboratoriets kostnader för framställning av den färdiga Denzirkronan blir lägre tack vare att porslinspåläggningen blir snabbare samtidigt som mängden porslin minskar. Preliminära resultat från kliniska studierna på 3-leds broar ser lovande ut. Produkten kommer att lanseras som planerat under 2003. Introduktionen av de nya produkterna är en strategiskt viktig breddning av produktprogrammet, vilket bl.a. innebär att kunderna snabbare får en positiv avkastning på sin investering. Alternativa material, som utvecklas av Ivoclar Vivadent, kommer ytterligare att förstärka produktprogrammet. Användningen av Denzirkronan i Sverige fortsätter att öka. DP Nova och Decim levererade tillsammans mer än 1 600 kompletta kronor till tandläkare under året. Under 2002 kommer cad.esthetics att fokusera sina krafter på att förbereda marknadsintroduktion under 2003. Det innebär i korthet att slutföra utvecklingsinsatser samt att göra ett antal kontrollerade pilotinstallationer hos referenskunder både i USA och Europa. Omsättning och resultat Omsättningen uppgår till 14 738 tkr (1 203). Under perioden levererades två Decim System till Ivoclar Vivadent, Europa samt två till Ivoclar Vivadent, Nordamerika. Omsättningen inkluderar dessutom Denzirkronor, hättor levererade i Sverige samt kliniska studier utförda i samarbete med Ivoclar Vivadent. Rörelseresultatet uppgår till -31 110 tkr (-37 673). I rörelseresultatet ingår engångskostnader avseende personal i Frankrike. Resultatet efter finansiella poster uppgår till -31 064 tkr (-37 648). Affärskonceptet cad.esthetics Utvecklingen av affärskonceptet cad.esthetics tillsammans med Ivoclar Vivadent fortskrider. En projektorganisation bestående av 27 personer, varav 6 från Decim och 21 från Ivoclar Vivadent har etablerats. För att förbereda en internationell lansering av affärskonceptet cad.esthetics i början av 2003 kommer under 2002 samarbete att etableras med ett antal laboratorier på prioriterade exportmarknader. Det pilotsystem, som under året betatestats hos ett ledande svenskt dentallaboratorium, DP Nova, har under sommaren godkänts och certifierats. Systemet används nu i reguljär kommersiell drift. Decim AB har, förutom huvudkontoret i Skellefteå, även lokaler i anslutning till Ivoclar Vivadents nordenkontor i Solna. I dessa lokaler har Ivoclar Vivadent under sommaren byggt upp sitt tjugonde internationella utbildningscentrum, ICDE - International Center for Dental Education. Centret invigdes i samband med Swedental i Stockholm, den 25-27 oktober. Kliniska studier Ivoclar Vivadent har från Decim övertagit det operativa och ekonomiska ansvaret för samtliga kliniska studier. Detta har gjort att verksamheten kunnat utökas. Kliniska studier pågår för 3-ledsbroar i Denzir®. Studierna beräknas vara klara i slutet av 2002. Produktlansering är planerad till 2003. Händelser efter rapportperioden För att minska kostnaderna har verksamheten i det franska dotterbolaget Dental Institute Development avvecklats. Samtliga tre personer erbjöds anställning i Sverige. De avböjde erbjudandet och kontoret stängdes den 31 januari 2002. Organisation Antalet anställda uppgick vid årets utgång till 32 jämfört med 30 vid motsvarande tillfälle föregående år. Efter nedläggningen av Dental Institute Development i Frankrike per 31 januari 2002 är antalet anställda 29 personer. Likviditet och finansiell ställning Likvida medel uppgick den 31 december 2001 till 28 818 tkr (1 213). Räntebärande skulder var 7 113 tkr (7 113). Nyemission med företräde för befintliga aktieägare avslutades 1 februari 2001. Genom den fulltecknade emissionen tillfördes Decim 49,4 mkr efter emissionskostnader. Det genomsnittliga kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapitalet uppgick till -2 022 tkr per månad (-2 427). Det egna kapitalet var den 31 december 25 126 tkr (6 805). Soliditeten uppgick samtidigt till 53,9 % (32,0). Investeringar Nettoinvesteringarna uppgick till 2 328 tkr (1 511). Ordinarie bolagsstämma Styrelsen har beslutat att kalla till ordinarie bolagsstämma i Solna den 29 april 2002. Styrelsen föreslår bolagsstämman att ingen utdelning lämnas för år 2001. Nomineringskommitté En nomineringskommitté bestående av styrelsens ordförande Bo Lindkvist och styrelseledamoten Arne Forsell har till uppdrag att lägga fram förslag till styrelsens sammansättning. Kommande informationstillfällen Årsredovisning 2001 Distribueras i början av april 2002. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma äger rum den 29 april klockan 17.00 i Decims lokaler, Dalvägen 16, 2 trappor, Solna. Delårsrapport 29 april 2002 januari-mars Delårsrapport 28 augusti 2002 januari-juni Delårsrapport 23 oktober 2002 januari-september Stockholm den 7 februari 2002 Jan Würtz Verkställande direktör Denna rapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00420/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00420/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén