Bokslutskommuniké 2013: Fortsatt pressade marginaler i våra avtal

Året innebar en del utmaningar för Dedicarekoncernen. Under senare delen av året har vi dock tecknat avtal med bättre marginaler och vår balansräkning och soliditet är stark. Styrelsen i Dedicare har föreslagit en utdelning på 1,10 kr per aktie motsvarande 9,8 MSEK. Vi har en stor tilltro till koncernens framtida utveckling, säger VD Stig Engcrantz.

Koncernens intäkter uppgick under 2013 till 525,4 MSEK (544,7) vilket är en minskning med 3,5 %. Rörelsemarginalen var 3,2 % (5,9 %) vilket är väsentligt lägre än 2012.

I Norge tecknades ett nytt avtal med norska HINAS som omfattar samtliga Helseregioner i Norge. Avtalet gav stor intäktsökning men samtidigt minskade marginaler beroende på EUs bemanningsdirektiv som höjde lönerna för våra resurssköterskor. I Sverige har avtalen med Stockholms Läns Landsting (SLL) och Region Skåne trätt i kraft full ut vilket pressat våra marginaler under året. I Norge växer vi kraftigt och tar marknadsandelar samtidigt som vi i Sverige tappat marknadsandelar under året.

Omsorgssegmentet omsatte sammantaget 89,7 MSEK (72,4) under helåret 2013 och 23,4 MSEK (21,3) i kvartalet.  Inom omsorg i både Norge och Sverige ser vi en ökad efterfrågan av våra tjänster. Vi har tillväxt i både Sverige och Norge. I Norge är lönsamheten högre och marknadsutsikterna mer positiva.

I det fjärde kvartalet minskade intäkterna med 2,4 %. Rörelsemarginalen i fjärde kvartalet har sjunkit jämfört med motsvarande kvartal 2012 till 2,0 % (2,9 %). Rörelsemarginalens nedgång beror främst på lägre intäkter i Sverige samt konsekvenser av införandet av EU bemanningsdirektivet i Norge som ger oss lägre marginaler.

VD Stig Engcrantz

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Dedicare AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 februari 2014 kl 08.00 (CET).

För fördjupad finansiell information hänvisas till bokslutskommunikén som finns publicerad på bolagets hemsida www.dedicare.se.

Stig Engcrantz, VD och koncernchef, tel 08-555 656 07

Lia Sandström, Finansdirektör, tel 08-555 656 16

Dedicare är ett auktoriserat vårdbemannings- och omsorgsföretag. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och verksamt i Sverige och Norge. Dedicare är medlem i Almega Bemanningsföretagen och Vårdföretagarna och har därmed kollektivavtal. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2008.

Sankt Eriksgatan 44

Tel: 08-555 656 00 Fax: 08-555 656 45 Org.nr: 556516-1501