Dedicare justerar segmentsrapporteringen

Dedicare förändrar fördelningen av kostnader i segmentsstrukturen från och med rapporten för första kvartalet 2024. I tidigare segmentsrapportering fördelades aktieägarrelaterade kostnader mellan samtliga segment. Från första kvartalet 2024 kommer dessa kostnader i sin helhet att redovisas i segmentet Koncerngemensamt. Aktieägarkostnader är kostnader som uppkommer till följd av ägande/förvaltning av aktier och att Dedicare är noterat på Nasdaq. Dedicare anser att dessa kostnader i sin helhet ska belasta segmentet Koncerngemensamt, viket ger en mer rättvisande bild. Segmentsrapporteringen för 2023 har omräknats per period och presenteras i tabellen nedan (ackumulerade siffror per period).

Segmenten kommer från första kvartalet 2024 att utgöras av Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien (tidigare benämnd som Nya Marknader) och Koncerngemensamt.

Sverige: Affärsverksamheten rekrytering och bemanning till den svenska marknaden samt fördelade centrala kostnader för stödfunktioner såsom koncernledning, ekonomi och finans, juridik, kommunikation, affärsutveckling, HR, IT-drift och lokalkostnader. Fördelning sker enligt fördelningsnyckel baserat på segmentets omsättning eller FTE. Här ingår även segmentets omräkning av IFRS 16.

Norge: Affärsverksamheten rekrytering och bemanning till den norska marknaden samt fördelade centrala kostnader för stödfunktioner såsom koncernledning, ekonomi och finans, juridik, kommunikation, affärsutveckling, HR, IT-drift och lokalkostnader. Fördelning sker enligt fördelningsnyckel baserat på segmentets omsättning eller FTE. Här ingår även segmentets omräkning av IFRS 16.

Danmark: Affärsverksamheten rekrytering och bemanning till den danska marknaden samt fördelade centrala kostnader för stödfunktioner såsom koncernledning, ekonomi och finans, juridik, kommunikation, affärsutveckling, HR, IT-drift och lokalkostnader. Fördelning sker enligt fördelningsnyckel baserat på segmentets omsättning eller FTE. Här ingår även segmentets omräkning av IFRS 16.

Storbritannien: Affärsverksamheten rekrytering och bemanning till den brittiska marknaden samt fördelade centrala kostnader för stödfunktioner såsom koncernledning, ekonomi och finans, juridik, kommunikation, affärsutveckling, HR, IT-drift och lokalkostnader. Fördelning sker enligt fördelningsnyckel baserat på segmentets omsättning eller FTE. Här ingår även segmentets omräkning av IFRS 16.

Koncerngemensamt: Koncernövergripande poster såsom aktieägarrelaterade kostnader, avskrivningar på övervärden från förvärv, avskrivningar relaterat till verksamhetsöverlåtelser, koncerninterna transaktioner, elimineringar etc. Här ingår även segmentets omräkning av IFRS 16.

Anledning till förändringen i segmentsredovisningen är att Dedicare har ändrat affärsmodell från att moderbolaget tidigare varit rörelsedrivande till att i dag utgöra stödfunktion för övriga koncernbolag samt hantera aktieägarrelaterade frågor. Detta är en del i koncernens tillväxtstrategi och därmed centraliseras koncernfunktionerna i syfte att effektivisera koncernens administration.

Denna information är sådan information som Dedicare AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2025 kl 15:00.

Krister Widström, Koncernchef och VD, 070-526 79 91
Anette Sandsjö, CFO, 073-343 44 68

Ringvägen 100, uppgång E, 10 tr
www.dedicaregroup.com
Org.nr: 556516–1501

Kort om Dedicare

På Dedicare brinner vi för att tillföra kompetens till vård, life science och socialt arbete. Vår drivkraft är att på ett ansvarsfullt och hållbart sätt bidra till människors hälsa, utveckling och livskvalitet. Dedicare grundades 1996 och är Nordens största rekryterings- och bemanningsföretag inom vår sektor. Vi har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och sedan hösten 2022 finns vi även i Storbritannien och på Irland. Dedicare är noterade på Nasdaq Stockholm och omsatte 1,7 miljarder 2022. På en daglig basis har vi över 2 000 anställda ute på uppdrag. Vi ser Europa som vår framtida marknad med en vision att på sikt växa till ett av Europas ledande rekryterings- och bemanningsföretag inom vård, life science och socialt arbete.
Läs mer om Dedicare på dedicaregroup.com