Deel hjälper svenska företag med konsulter i Ukraina

Tech-enhörningen Deel möjliggör distansarbete och förenklar anställning utomlands. Nu kan alla svenska företag med anställda i Ukraina kostnadsfritt erbjuda sina konsulter ett Deel-konto med tillhörande Deel Visa-kort. Kortet möjliggör att ta emot lön och göra betalningar utan att använda sitt vanliga bankkonto.

–  Det är en trygghet för både arbetsgivare och anställda, säger Deels Sverigechef Daniel Eisenberg.

Alla svenska företag med konsulter i Ukraina kan nu erbjuda Deel-kortet gratis till sina anställda. På så sätt behöver konsulterna inte använda sina ukrainska bankkonton och kan ta emot lönen i utländsk valuta. Deel har märkt att det är en trygghet för anställda i Ukraina som oroar sig för bankkollapser och ökande inflation i krigets spår. Kortet fungerar som ett vanligt bankkort, men är helt avgiftsfritt för ukrainare, och knutet till ett Deel-konto där arbetsgivare kan sätta in lönen.

Många familjer på flykt är splittrade mellan länder, och att ha kort knutna till ett konto som de fritt kan flytta pengar till och mellan kan underlätta i en svår situation. Nu uppmanar Deels Sverigechef Daniel Eisenberg svenska företag med anställda i Ukraina att kontakta honom för att kostnadsfritt administrera löneutbetalningar till ukrainska anställda.

– Det är en trygghet, såväl för arbetsgivare som anställda, att ha möjlighet att styra hur pengarna kommer in och vad man gör med dem, säger Daniel Eisenberg.

Det är en utmaning att leverera fysiska Deel-kort till Ukraina i dagsläget, men de som inte kan få tag på ett fysiskt kort kan använda en digital lösning. Erbjudandet gäller även för de ukrainare som lyckats ta sig till Sverige eller andra länder.

– På så sätt har de anställda ett sätt att hantera pengarna tryggt i väntan på att återvända, eller de tidskrävande processer som krävs för att etablera sig i ett nytt land. Det här är det Deel kan bidra med i en djupt tragisk situation, säger Daniel Eisenberg.

Deels hela idé bygger på att möjliggöra distansarbete och att ge företag möjlighet att anställa ur en global talangpool när de rekryterar. Företaget startade 2019, strax innan pandemin bröt ut, och har växt snabbt. Alex Bouaziz, vd och medgrundare, och hans partner Shuo Wang, har lett expansionen till 60 länder, och Deel har i dagsläget över 700 anställda.

För ytterligare info, kontakta:
johan.darin@talecontent.se