Deel lanserar Roots i Sverige

Deel lanserar Roots i Sverige, ett system som underlättar HR-arbete med distansteam. Roots är ett HR-verktyg som hjälper organisationer att samarbeta mer effektivt och minska risken för utbränning.

– HR-rollen förändras och distansarbete kräver nya verktyg, säger Daniel Eisenberg, Sverige-chef, Deel.

Roots HR-programvara integreras med interna kommunikationsverktyg som Slack för att hjälpa organisationer att samarbeta effektivare och minska utbrändhet i teamet.

– När arbetsplatskulturen förändras i grunden så upplever många HR-avdelningar utmaningar. Roots möter de krav som ställs på en modern HR-avdelning, och möjliggör effektivt samarbete, även om medarbetarna inte befinner sig fysiskt på samma plats, säger Daniel Eisenberg.

Deels idé bygger på att möjliggöra distansarbete och att ge företag möjlighet att anställa ur en global talangpool när de rekryterar. Företaget startade 2019, strax innan pandemin bröt ut, och har växt i rekordfart. Därför var det naturligt att integrera Roots i Deels erbjudande.

Med Roots nuvarande funktioner kan HR-avdelningen effektivisera arbetsflöden, begära och godkänna ledighet, formalisera kontakter, genomföra introduktion av anställda, hantera möten, skicka in rekommendationer på kandidater och mycket mer.

Med funktioner som automatiska Slack-statusuppdateringar, kalendersynkronisering och rolltäckningar för att synkronisera teamet under frånvaron kan teammedlemmarna koppla från med vetskapen att deras uppgifter är täckta.

– Möjligheten att jobba på distans är fantastisk, men det ställer nya krav på organisationen med allt från onboarding till semesterönskemål. Med Roots får arbetsgivarna ett enkelt och intuitivt verktyg som ger en överblick över de anställda, samtidigt som det ger de anställda en trygghet, säger Daniel Eisenberg.

Den 21 april berättar Daniel Eisenberg mer om Deel och bolagets enorma tillväxt på startup-konferensen, SaaSiest i Malmö. Är ni intresserade av att intervjua Daniel Eisenberg, kontakta Deels presskontakt Johan Darin.

Johan Darin
Mail: johan.darin@talecontent.se