Distansarbete: Fler svenskar lockas av globala möjligheter

Den snabba tillväxten när det gäller globala anställningar av svenska distansarbetare fortsätter öka. Statistiker och mjukvaruingenjörer toppar listan, visar en rapport av HR-plattformen Deel.

Globala anställningar av distansarbetare fortsatte öka under 2023 och uppgår nu till totalt 250 000 personer över hela världen. Sverige och de övriga nordiska länderna följer trenden när det gäller en kraftig ökning av globala anställningar, visar Deels 2023 State of Global Hiring Report, som samlar data från över 300 000 kontrakt från anställda och frilansare i mer än 160 länder.

Rapporten visar även att lönerna globalt för distansarbetare tenderar att öka eller behålla sin nivå i motsats till den mer generella trenden med minskade löner.

Tillväxten utmanar traditionella uppfattningar av vad arbete är och visar hur anpassningsbar den globala arbetskraften är, enligt Samuel Dahan som är författare till rapporten och ordförande för Deel Lab.

– Även om globala anställningar är något positivt kommer det med ett antal komplexa utmaningar för politiker, arbetsgivare och arbetstagare. Det handlar om allt från skattefrågor till kollektivavtal och det finns ett stort behov av ett tydligare ramverk för den här nya typen av arbete, säger Samuel Dahan.

Jämfört med förra året har globala anställningar av svenskar ökat med 28,5 procent till totalt 920 anställda. De vanligaste rollerna var statistiker, mjukvaruingenjörer och säljare.

Svenska företag som anställer globalt söker framför allt mjukvaruingenjörer och -utvecklare, 3D-artister och grafiska designers.

MER INFORMATION
För intervju med Samuel Dahan eller mer bakgrundsinformation kontakta:
Arvid Westfelt, 070-45 45 211, arvid.westfelt@talecontent.se

OM SAMUEL DAHAN
Samuel Dahan är professor vid Cornell University och Queen’s University och ordförande för Deel Lab, och var senast i Sverige som keynote speaker på ett seminarium om globala anställningar och den svenska modellen som Ratio – Näringslivets forskningsinstitut arrangerade.

OM RAPPORTEN
Deels State of Global Hiring Report samlar data från över 300 000 kontrakt från anställda och frilansare och över 20 000 kunder i mer än 160 länder, samt över 500 000 datapunkter från tredjepartskällor. Alla länder, stater och städer i rapporten har minst 50 arbetarkontrakt från och med december 2023.

Ämnen som tas upp inkluderar vilka roller som efterfrågas runt om i världen, vilka länder som är mest populära för distansarbetare, hur distansarbetare får betalt och hur uppsägningar påverkar den globala arbetskraften.

Deels data återspeglar starkt trender inom teknik och distansarbete. Företagets data (insamlad sedan 2019) fångar ännu inte jämnt upp kunders demografi för alla branscher.

Läs hela rapporten här:

OM DEEL LAB
Deel Lab är Deels globala arbetsmarknadsforsknings- och policyenhet. I samarbete med Conflict Analytics Lab från Queen's University samlar labbet experter, teknik och data för att bidra till dagens diskussion kring framtiden för global arbetsmarknadspolitik. Länk: lab.deel.com

OM DEEL
Deel är en HR-plattform för globala team som hjälper företag att förenkla alla aspekter av att hantera en internationell arbetsstyrka, från kultur och onboarding, till lokal lönehantering och compliance. Deel arbetar för frilansare och heltidsanställda i mer än 150 länder. Länk: deel.com

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Även om globala anställningar är något positivt kommer det med ett antal komplexa utmaningar för politiker, arbetsgivare och arbetstagare. Det handlar om allt från skattefrågor till kollektivavtal och det finns ett stort behov av ett tydligare ramverk för den här nya typen av arbete.
Samuel Dahan, ordförande för Deel Lab