En global arbetsmarknad kan omdefiniera den svenska modellen

Ratio samlade på onsdagen experter och forskare för att tala om hur den svenska modellen överlever en globaliserad arbetsmarknad, och hur svenska företag ska lösa talangbristen på hemmaplan.
– Globalt arbete är här för att stanna. Vi måste omdefiniera den digitala nomaden. Det är inte en 20-åring på Bali längre, säger Samuel Dahan, som leder arbetet med policy och arbetsrätt på Deel.

Svenska företag ökar sin anställningstakt utomlands och utländska företag anställer allt fler svenska arbetare.  En ny och globaliserad arbetsmarknad kommer att kräva nya sätt att förhålla sig till hur anställda definieras. Det menade arbetsrmarknadsexperter som samlades på ett seminarium hos Ratio under gårdagen. Ratio är ett fristående forskningsinstitut som forskar om hur företagandets villkor kan utvecklas och förbättras.

Samuel Dahan, professor i juridik på Queens University i Kanada, var huvudtalare. Dahan är grundare och chef för Conflict Analytics Lab, och leder arbetet kring policy och arbetsrätt på Deel, ett bolag som hjälper fler än 250 svenska företag att anställa globalt.

– Det råder fortfarande en talangbrist som skapar problem på den svenska arbetsmarknaden, säger han.

Deel grundades 2018 och växte med raketfart under pandemin.  Över 800 svenskar jobbar i dag för utländska bolag via Deel. Hur passar bolag som Deel in i den svenska modellen? Kommer kollektivavtal att passa de här anställda? Vad är fackets roll? Och vad kommer kollektivavtalet att reglera? Det är frågor som Samuel Dahan adresserar i rapporten “The State of Global Work Law” (bifogad).

– Kollektivavtal borde finnas, och vara prioriterat vid globala anställningar där det är fördelaktigt för de anställda. De erbjuder en möjlighet både för anställda och företag att återuppfinna sig själva, säger han.

Charlotta Stern är vd på Ratio och professor i sociologi med inriktning organisation och arbete vid Stockholms universitet.

– Den svenska modellen måste steppa upp och anpassa sig. Vi kan inte tvinga in utländska företag i kollektivavtal som de uppfattar som dysfunktionella, det skadar Sveriges konkurrenskraft. Den nya arbetsmarknaden kräver kollektivavtal som är flexibla. Facken måste hitta nya sätt att representera den här gruppen anställda som de facto inte är ett kollektiv, säger hon.

Deel i Norden:

Svenskar anställda via Deel

• 7,4 procent tillväxt 2023. Över 800 svenskar är nu anställda genom Deel.

Arbetare anställda globalt från Norden

• Tillväxt 30,9 procent 2023. Deel har nu över 2 000 anställda via Deel baserade i Norden.

Företag baserade i Sverige som anställer globalt via Deel

• 25,4 procent tillväxt 2023. Deel har nu över 250 kunder i Sverige.

Företag baserade i Norden som anställer globalt via Deel

• 78,4 procent tillväxt 2023. Deel har nu över 600 kunder i Norden.

Om ni är intresserade av att intervjua Samuel Dahan, kontakta:

Johan.darin@talecontent.se