Lönerna minskade globalt 2022

Deel har släppt data om den globala arbetsmarknadssituationen under 2022. Bland annat har lönerna minskat globalt med cirka en procent, och IT-sektorn drabbades hårt av uppsägningar.

Maktbalansen har skiftat tillbaka till arbetsgivarna, säger Alex Bouaziz, vd och grundare, Deel.

STOCKHOLM – 18 januari. Deel, som möjliggör distansarbete, löneadministration och internationell rekrytering, har släppt nya uppgifter om den globala arbetsmarknadssituationen.

Deel hanterar tusentals anställda i fler än 100 länder. Enligt Deels data har lönerna minskat globalt under 2022 med cirka en procent. Det är svårt att förutse löneutvecklingen under 2023 på grund av den skyhöga inflationen och det ständigt föränderliga marknadsläget.

Distanstrenden var stark. Enligt siffror från LinkedIn var möjligheten till distansarbete högst prioriterat bland hälften av de arbetssökande på sajten.

89 procent av de som är anställda via Deel är det på distanskontrakt.

Arbetsmarknaden har skakats av omfattande uppsägningar, framför allt inom IT-sektorn, följt av finans-, utbildnings- och marknadsföringssektorerna. Andelen uppsägningar ökade också inom fastighetssektorn och mediasektorn.  Ingenjörer var den enskilt hårdast drabbade yrkesgruppen, och stod för 10 procent av uppsägningarna som hanterades av Deel. Kundsupportpersonal och produktutvecklingsroller var också utsatta. Det var fler uppsägningar i USA, Kanada och Storbritannien än i andra delar av världen.

I Sverige används Deels tjänst av hundratals företag. Deel förutspår ett antal nya jobbtrender för 2023, delvis orsakade av uppsägningar. Det finns fortfarande lediga jobb för de eftertraktade medarbetarna och rollerna, och det kan bli så att anställda bara stannar hos en arbetsgivare några månader innan de byter jobb. Distansarbete fortsätter att växa i popularitet, och företag anställer i allt högre grad Chief Remote Officer (CRO) för att hantera distansteam över tidszoner.

– HR-avdelningen kommer att gå från en kostnadspost till en konkurrensfördel, säger Alex Bouaziz, vd och grundare, Deel.

Deel är en ledande global löne- och administrationslösning som hjälper företag att anställa vem som helst, var som helst. Deels teknologi erbjuder lönefunktion, HR, efterlevnad, personalförmåner och andra funktioner som behövs för att anställa och leda ett globalt team.

Genom att använda en teknikaktiverad självbetjäningsprocess kan Deels kunder anställa oberoende underleverantörer och heltidsanställda i över 150 länder på bara några minuter – samtidigt som de säkerställer att lokala lagar och förordningar följs.