Snabb tillväxt av nya AI-roller

Teknologiska genombrott och snabb kommersiell tillämpning har gjort att AI hamnat i rampljuset över hela affärsvärlden. Deels data visar en snabb tillväxt av nya AI-relaterade roller.

– Tillväxttakten är enorm, säger Daniel Eisenberg, landschef för Sverige på Deel.

AI Engineer, AI Training Lead, AI Computer Vision Engineer –  tillämpningen av AI har skapat helt nya jobbtitlar. Deel, som underlättar global rekrytering, har observerat en snabb ökning av AI-relaterade roller i hela världen, både när det gäller antalet anställda och de rekryterande organisationerna. Deels anställningsdata visar över 5000 aktiva kontrakt inom AI, datavetenskap och programvaruutveckling, hos 2100 företag.

En djupdykning i siffrorna från de senaste två åren visar följande:

• En 60-procentig ökning av AI-, programvaruutvecklings- och datavetenskapsroller hos Deel det gångna året.
  • 60 procent fler organisationer som rekryterar för dessa roller.
  • USA leder rekryteringen inom AI, tätt följt av Kanada, Storbritannien och i mindre omfattning, Tyskland.
  • Kanada toppar listan över antalet AI-jobb, följt av Indien, Spanien, Tyskland och Storbritannien.

Är AI den första verkligt globala rollen?

Hastigheten i teknikens framväxt har krävt en anställningstakt som brutit ned traditionella barriärer och gjort att företag blickat utanför sina landsgränser i jakten på nya rekryteringar. Denna förändring har möjliggjorts genom nya EOR-modeller (Employer of Record), som möjliggör anställningar av kvalificerad talang var som helst i världen.

– Tillväxttakten är enorm. Vår hypotes är att flera samverkande trender medverkat till den här snabba globala spridningen inom AI-rekrytering, säger Daniel Eisenberg, landschef för Sverige på Deel.

Lanseringen av Chat GPT har ökat på takten av internationaliseringen av AI-talanger:

Indien leder utvecklingen med nya AI-roller som AI Engineer, AI Training Lead, AI Computer Vision Engineer.

• Amerikanska företag rekryterar alltmer AI-talanger från Brasilien, Kanada och Argentina...

...med städer som Toronto (7% ökning), Bangalore (3% ökning) och London (3% ökning).  Lahore, Berlin och Buenos Aires (2% ökning).

...medan Storbritannien och Kanada i allt högre grad rekryterar AI-talanger från USA.

• De flesta nya kontrakten skapades i Tyskland (52% ökning), USA (44% ökning) och Storbritannien (41% ökning).