• Deel Sweden/

Världens mest snabbväxande bolag till Sverige – förenklar distansarbete och att anställa globalt

Sedan starten 2019 har Deel växt i rasande fart och värderas i dag till 5,5 miljarder dollar. Enhörningen möjliggör distansarbete och att anställa globalt. Nu kommer Deel till Sverige.
– Vi vill stärka lokala startups i Sverige och hjälpa till att vidga deras vyer, säger medgrundaren och vd:n Alex Bouaziz.

Deels hela idé bygger på att möjliggöra distansarbete och att ge företag möjlighet att anställa ur en global talangpool när de rekryterar. Företaget startade 2019, strax innan pandemin bröt ut, och har växt i rekordfart. Alex Bouaziz, vd och medgrundare, och hans partner Shuo Wang, har fått se företaget expandera till 60 länder och Deel har i dagsläget över 700 anställda. Nu väntar Sverige.

– Jag har ställts inför de utmaningar som företag möter när de försöker anställa utomlands, så jag ville skapa en lösning som gör det mycket lättare för företag att anställa och hantera sina distansteam. Vi föreställer oss en global arbetsstyrka som inte stoppas av gränser och vi ser behovet i alla branscher där distansarbete är ett alternativ, säger Alex Bouaziz.

Valet att expandera till Sverige var naturligt.

– Sverige är en väletablerad, växande marknad med en stark startup-scen och ett antal framgångsrika techbolag som har expanderat globalt. Vi vill stärka lokala startups i Sverige och hjälpa till att vidga deras vyer så att de kan hitta den bästa talangen, var den än är i världen, säger Alex Bouaziz.

Deel tar ansvaret för att den lokala arbetsrätten efterlevs och att de anställda får onboarding samt utrustning. Bland kunderna märks bland andra Voi, Dropbox och Shopify. Daniel Eisenberg leder den svenska satsningen.

– Vårt mål är att bidra till att svenska startups kan fortsätta nå internationella framgångar. Vi kommer att fortsätta investera i Sverige, som av Deel betraktas som en prioriterad marknad.

Utöver ett stort kommersiellt team, kommer vi att fokusera på att bygga upp en ordentlig organisation för att stötta de som är anställda av utländska bolag i Sverige. Under 2022 kommer vi även lansera riktigt häftiga lösningar för våra kunder, säger Daniel Eisenberg.

Daniel Eisenberg har själv en gedigen erfarenhet av att jobba med startups och har i och med det konfronterats med många av de utmaningar Deel löser.

– Jag har upplevt hur det är att försöka bli anställd lokalt men i stället få en engelsk anställning på svenska villkor. Jag har även försökt anställa folk utan juridiska enheter i det specifika landet och stött på svårigheterna kopplade till det, säger Daniel Eisenberg.

I samband med lanseringen håller Deel på torsdag den 10/2 ett seminarium om framtidens arbetsmarknad. Mer info om eventet och anmälningslänk hittar ni här:

Det finns även möjlighet att boka enskilda intervjuer med Alex Bouaziz och Daniel Eisenberg. För att boka en intervju, kontakta:

Johan Darin

johan.darin@talecontent.se