• DEFA/

Nytt rekordår för DEFA – Ökade omsättningen med 110 miljoner under 2019

Stockholm, 12 mars 2020

DEFA rapporterar en rekordhög omsättning under 2019 och en ökning med 500 miljoner norska kronor under de senaste fem åren. Tillväxten är ett resultat av fortsatt internationell expansion, lansering av nya produkter, utvidgning av erbjudandet kring digitala tjänster samt samarbetsavtal med ett antal starka globala biltillverkare.

Utöver expansion på nya marknader och ökad global distribution, menar DEFA att tillväxten är ett resultat av kontinuerlig fokus på utveckling av produkter och tjänster som möter marknadens nya behov. DEFA är marknadsledande i Norden på elektriska bilvärmesystem och kompletta laddlösningar för elbilar. Egenutvecklade produkter och lösningar som låter fastighets- och anläggningsägare utnyttja den befintliga strömkapaciteten till snabbast möjliga laddning till lägsta möjliga kostnad, är en viktig framgångsfaktor. Detsamma gäller lösningar för att säkra drift så att grundläggande laddfunktionalitet alltid fungerar, även om internetuppkoppling eller trådlöst nät slås ut.

DEFA äger Nordens största och snabbast växande laddnätverk, CloudCharge. Nätverket har idag närmare 20.000 anslutna destinationsladdare. Genom att ansluta sig till nätverket kan företag och organisationer göra sina laddanläggningar tillgängliga för allmänheten mot betalning.

- Fler och fler företag ser att de genom vår modell kan få en helt ny intäktskälla samtidigt som de snabbt tjänar in anläggningsinvesteringen, säger Bård Klungseth - CEO i DEFA Group. Antalet laddpunkter i nätverket har tredubblats under de tre sista åren och de ökar stadigt.

Den snabba ökningen av antalet elbilar ställer också nya krav.

- Tillväxten inom e-mobility är enorm, säger Klungseth. Det har varit krävande att utvidga företaget tillräckligt snabbt, men nu har vi god kapacitet i alla led. Ökningen i antalet elbilar ställer också höga krav på pålitlighet i laddinfrastrukturen. I en nära framtid kommer laddinfrastrukturen för elbilar att vara en samhällskritisk funktion. Därför levererar vi laddlösningar där grundläggande laddfunktionalitet styrs lokalt. Det ger marknadens bästa driftsstabilitet och trygghet för alla våra kunder.

Snabb tillväxt och intåg på nya marknader har också medfört ett stort anställningsbehov. «

- För att kunna skapa de bästa produkterna och tjänsterna måste vi ha rätt personal med rätt kompetens. Vi har fått många nya medarbetare den sista tiden och vi kommer att fortsätta att anställa. Nu är det viktigt att fortsätta att utnyttja den unika kompetensen som vi har byggt upp, i de nya marknaderna, avslutar Klungseth.

Kontakt:

Sverige: Martin Jonsson, VD DEFA Sverige, 010-498 38 61

Mail: martin.jonsson@defa.com   Mobile: +46 10 498 38 61   www.defa.com

Norge: Bård Klungseth, CEO - DEFA Group

Mail: bard.klungseth@defa.com   Mobile: +47 930 37 858    www.defa.com

Om DEFA:

DEFAs mål är att göra människors liv enklare, effektivare och mer miljövänligt. Vi erbjuder energioptimering, IoT samt larm till såväl fastighet som fordon. Våra produkter och tjänster förbättrar hur människor förvärmer, laddar och säkrar sina fordon, lyser upp sina byggnader och vägar samt mycket mer. Genom kontinuerlig förbättring och innovationskraft fortsätter DEFA att utveckla marknadens mest högkvalitativa produkter för det uppkopplade hemmet och bilen. DEFA är ett norskt bolag, grundat 1946. Med över 400 anställda på 3 kontinenter distribueras våra produkter och tjänster i 30 länder, spritt över hela världen.

Taggar:

Citat

Fler och fler företag ser att de genom vår modell kan få en helt ny intäktskälla samtidigt som de snabbt tjänar in anläggningsinvesteringen.
Bård Klungseth - CEO i DEFA Group