Delårsrapport januari – mars 2015

• Omsättningen uppgick till 414 tkr (26)
  • EBITDA uppgick till -3 722 tkr (-2 568) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -4 346 tkr (-3 072)
  • Likvida medel uppgick till 14 003 tkr (11 192) vid periodens utgång
  • 14 (0) projekt har avancerat till produktionstester hos kund

VDs kommentarer
Första kvartalet 2015 har börjat positivt. Ett par större order av Apyrum har lagts, och levererats, vilket resulterade i att februari månads orderingång nästan var i paritet med fjolårets totala försäljning. I samtliga fall handlar det om applikationer inom vårt fokusområde; flamskyddad PVC. Även antalet projekt som gick över i produktionstestfasen och brandtest-fasen ökade. Sammantaget ser vi detta som en bekräftelse på att marknaden fått upp ögonen för våra produkter och att vår affärsmodell, med en oöverträffad servicenivå i form av den utvecklingshjälp vi erbjuder kunderna, uppskattas.

Det första kvartalet har också stärkt oss i uppfattningen att fokusera på flamskyddad PVC, dels för att Apyrum uppvisar mycket bra egenskaper där, dels för att det inom den sektorn finns ett stort intresse att bättra på miljöimagen och ersätta de ifrågasatta flamskyddsmedel som används idag. Vårt största hinder just nu är att, tillsammans med kunderna, hitta tid för tester i deras produktion samt att själva ha tillräckligt snabb produktions- och leveranskapacitet via våra legotillverkare. Under första kvartalet slutfördes också företrädesemissionen om totalt 17,3 MSEK. Emissionen övertecknades med 73 %, vilket självklart är mycket glädjande, samt ett kvitto på att även aktiemarknaden tror på våra produkter. Under kvartalet gick också projekteringen av egen produktion i Malmö över i sitt slutskede och vi avser komma igång med byggnation under andra kvartalet.

Detta blir min sista kvartalsrapport för Deflamo. Det har varit oerhört spännande att få vara med och ta Deflamo till nästa nivå och det är med tillförsikt jag nu går över till annan verk-samhet och lämnar över VD-skapet till Per-Erik Velin. Inledningen på året gör att det finns all anledning att vara optimistisk för 2015.

Projektstatus
Totalt pågår nu 14 produktionstester hos kunder och 11 projekt har flyttats upp till brandtester. Vi har rensat ut ett antal udda applikationer ur portföljen, men samtidigt jobbar vi hårt med nykundsbearbetning inom våra fokusområden. Projektportföljens potential på årsbasis har därför ökat från 132 till 142 MSEK. Vi har ett fortsatt starkt fokus på PVC, plastapplikationer står för drygt 85 % av värdet.

Viktiga händelser under första kvartalet

• Nyemission om totalt 17,3 MSEK genomfördes och övertecknades med 73 %
  • Deflamo höll ett uppskattat föredrag om miljöanpassade flamskyddsmedel på konferensen PVC Formulation 2015 i Köln
  • Två viktiga och större order för PVC-applikationer erhölls under kvartalet

Händelser efter rapportperiodens utgång
Vid en extra bolagsstämma den 9 april beslutades om sammanläggning av aktier, s.k omvänd split, om 10:1. Detta som en förberedelse inför flytten till Nasdaq First North som under kvartal två blir handelsplats för bolagets aktier.

Den 22 april utsågs Apyrum som ”Årets hetaste materialnyhet och mottog Nordbyggs guldmedalj. En god kvittens på byggbranschens förtroende för produkten.

Deflamo är ett specialkemiföretag som utvecklar, producerar och marknadsför miljömässigt överlägsna flamskydds­medel under produktnamnet Apyrum på den europeiska marknaden.

Apyrum är patenterat, miljöanpassat och biologiskt nedbrytbart, och ersätter farliga flamskyddsmedel som innehål­ler till exempel brom, klor och antimon med ämnen som är ofarliga för miljö och hälsa. Våra kunder väljer Apyrum av framförallt följande anledningar:

• De överlägsna miljöegenskaperna
  • Den konkurrenskraftiga pris/prestanda-relationen, även jämfört med traditionella flamskyddsmedel
  • Tillgången till Deflamos applikationskunskap och testmöjligheter, vilket bidrar till att minska kundens utvecklingskostnader och Time to Market

Vi fokuserar främst på att ersätta konventionella flamskyddsmedel i plaster och andra polymera material, men vi samarbetar även med kunder inom flera olika områden som t ex papper, trä och textilier avseende applikationsutveckling. En central del i Deflamos erbjudande är att hjälpa kunderna med formulering, testning och införande av flamskyddade produkter med Apyrum. Detta bidrar till att våra kunder kan utveckla nya produkter med miljöanpassad profil både billigare och snabbare.

Deflamo AB är ett publikt svenskt aktiebolag som är listat på Aktietorget och äger patenten för Apyrums mil­jövänliga flamskyddsteknologi i hela Europa och i delar av Asien. Inom området finns en tredjedel av världs­marknaden för flamskyddsmedel, vilket motsvarar ca 12 mdr MSEK.

Aktier av serie A har röstvärde om 10 och aktier av serie B har röstvärde 1.

Deflamo har ett utestående teckningsoptionsprogram avsett för anställda, nyckelpersoner och ledande befattningshavare, vilket kan öka aktiekapitalet med maximalt 110 000 SEK och öka antalet B-aktier med maximalt 2 200 000. Optionerna har teckningskurs 2 SEK och löper till och med 30 september 2017.

Vid en extra bolagsstämma den 9 april 2015 beslutades om en sammanläggning av aktier, s.k. omvänd split, i relationen 10:1, innebärande att tio (10) befintliga aktier lades samman till en (1) ny aktie av samma slag. Bakgrunden till den omvända spliten var att uppfylla First Norths krav att aktiekursen vid listningstillfället motsvarar minst 50 Eurocent (eller motsvarande kurs i SEK). Ändringen av bolagsordningen och sammanläggningen av aktierna registrerades hos Bolagsverket 2015-04-16 och avstämningsdag hos Euroclear för sammanläggningen är 2015-04-23. Det utestående teckningsoptionsprogram, avsett för anställda, räknas om så att antalet B-aktier ökas med maximalt 220 000 och optionerna får teckningskursen 18,10 SEK och löper till och med 30 september 2017.

I samband med företrädesemissionen i februari 2015 utgavs vidare 31 656 100 teckningsoptioner vilka kan öka aktiekapitalet med maximalt 395 701 SEK och antalet B-aktier med maximalt 791 402 SEK. Dessa optioner har teckningskurs 8 SEK och löper till och med 25 september 2015. Se bolagets hemsida för fullständig information och villkor för teckningsoptionerna. Ovan angivna uppgifter om teckningsoptionerna är efter omräkning i enlighet med optionsvillkoren. Teckningsoptioner utgivna i samband med företrädesemissionen i februari 2015 handlas på Aktietorget under tickerkod/kortnamn DEFL TO2B.

Under perioden har nya investeringar gjorts om 22 tkr (6).

Finansiering
Kassaflödet från den löpande verksamheten var för perioden -3 637 tkr (-1 878). Kassaflöde från finansieringsverksamheten var för perioden 14 283 tkr (-313). Efter avdrag för investerings- och finansierings-verksamheten var kassa­flödet 10 625 tkr (-2 197). Under perioden återbetalades det brygglån om 3 MSEK som erhölls i november 2014 från större aktieägare i Bolaget.

Likviditet
Likvida medel uppgick per 2015-03-31 till 14 003 tkr (11 292).

Personal
Deflamo hade per 2015-03-31 totalt 10 personer anställda varav 7 på heltid. Utöver detta köps konsulttjänster in motsvarande ca 2 heltidsresurser.

Deflamos aktie och handel
Listningsnamn: Deflamo B

Tickerkod/Kortnamn: DEFL B

För aktiekurser och mer information se
www.aktietorget.se

Redovisnings- och värderingsprinciper
Denna delårsrapport är för första gången upprättad enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 (K3). Bytet har ej inneburit några ändrade redovisningsprinciper.

Finansiellt kalendarium
Årsstämma 2015 i Malmö:                                                                       2015-05-28

Delårsrapport för Q2 2015:                                                                       2015-08-21
Delårsrapport för Q3 2015:                                                                       2015-10-30
Bokslutskommuniké för 2015:                                                                  2016-02-19

Denna delårsrapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Malmö 24 april 2015
Deflamo AB (publ)
Magnus Jörsmo

Magnus Jörsmo, VD

magnus.jorsmo@deflamo.com

Uttalande om framtiden
Den här rapporten innehåller uttalande om framtiden. Sådana uttalanden är förknippade med risker och osäkerhet. Den faktiska utvecklingen och resultaten kan avvika betydligt från de förväntningar vi ger uttryck för här, p.g.a olika faktorer som till stor del ligger utanför Deflamo ABs (publ) kontroll.