• Defunc/

Kraftig omsättningsökning för Defunc – svenska hörlursundret fortsätter

Report this content

Hörlursföretaget Defunc växer kraftigt och förutspår en omsättning på 35 till 40 miljoner i fjärde kvartalet 2019. Det kan jämföras med helårsomsättningen på 30 miljoner för 2018. Bakom framgångarna ligger en tydlig satsning på att förenkla för kunderna i hörlursdjungeln.

”Flera av våra produkter har tagits emot väl av marknaden där design, funktion och prisnivå ligger helt rätt,” säger Johan Wahlbäck, grundare av Defunc. ”Nu behöver vi stärka produktionen ytterligare för att kunna möta behovet framöver.”

Defunc, som är en sammanslagning av orden Design och Funktionalitet, startade 2015 med målet att göra hörlursvalen enklare för konsumenter i butik. Snarare än fokus på teknik har företaget satsat på att guida kunderna utifrån vilka användningsområden och funktioner de söker.

”Vi såg hur konsumenter i butik kämpade för att navigera bland alla hörlursvarumärken och modeller,” säger Johan Wahlbäck. ”De allra flesta efterfrågade enklare val, med produkter som kombinerade design och funktionalitet till ett bra pris.”

Enkelhet bakom framgång

Enkelheten har genomsyrat Defunc sedan starten. Till skillnad från många av konkurrenterna är företaget sparsamma med vilka produkter som lanseras.

”Vi lanserar inte nya modeller bara för sakens skull, utan varje ljudprodukt vi lanserar måste ha ett existensberättigande och möta ett behov på marknaden,” säger Johan Wahlbäck. ”Därför har vi också exempelvis satsat på design snarare än mode, våra produkter ska vara mer tidlösa än kopplade till aktuella nycker.”

Innovation mer än teknik

Bakom Defuncs tillväxtresa står Johan Wahlbäck, som varit entreprenör sedan 80-talet. Han har under fyra decennier startat och sålt framgångsrika bolag som cykelföretaget Kronan och hörlursföretaget Urbanista.

”Jag letar ständigt efter bättre sätt att möta det som folk vill ha och det har genomsyrat hela min karriär,” säger Johan Wahlbäck. ”När man pratar om innovation tänker folk alltid på teknik, men det som vi exempelvis gjorde med Kronan cyklar, där DN sålde tusentals cyklar i månaden till prenumeranter handlade om att förändra en bransch på nya innovativa sätt.”

Johans önskan om att göra saker annorlunda bidrog till att han tvekade länge innan han bestämde sig för att grunda Defunc.

”Efter framgångarna med mitt tidigare ljudföretag ville jag vara säker på att jag skulle tillföra konsumenter något mer om jag skulle starta igen,” säger Johan Wahlbäck. ”När jag sedan såg hur kunder i butik plågades av alla val och behovet av att förenkla så visste jag att vi hade en viktig roll att spela.”

Global efterfrågan

Hörlursbranschen är väldigt global och det har också präglat Defunc som har 85 procent av sin omsättning utanför Norden. Viktiga marknader finns både i Europa, där Frankrike är den största marknaden, så väl som i Asien, med stark närvaro på marknader i Indonesien, Vietnam, Singapore och Australien.

”Som prognosen ser ut nu kommer vi ha en omsättning på över 100 miljoner kommande år,” säger Johan Wahlbäck. ”Vi är extra stolta över att ha gjort den här resan med egna pengar vilket gett oss maximal handlingsfrihet att snabbt möta förändrade önskemål från kunderna.”

Under kommande år kommer Defunc lansera ytterligare produkter som fyller luckor på marknaden. Bland annat står en ny typ av gaminghörlur på tur, som utvecklats tillsammans med spelintresserade studenter på KTH.

”Sverige är en fantastisk hemmamarknad där företag som Spotify gjort att vi varit tidiga med underhållning i mobilen,” säger Johan Wahlbäck. ”Samtidigt ser vi att det svenska hörlursundret fortsätter att sträcka sig långt utanför Sveriges gränser där klassiska svenska värden som funktion och design fortsätter att skapa framgång för oss och våra kollegor.”

Johan Wahlbäck VD och ägare Defunc
Mobil +46 70-888 69 89