Delmi släpper ny kunskapsöversikt: De invandringskritiska partiernas politiska inflytande i Europa

Vilka trender ser vi generellt i Europa när det gäller invandringsfientlig populism, och vilket inflytande har dessa partier uppnått i den nationella politiken? I en ny kunskapsöversikt från Delmi belyser forskarna Maria Tyberg och Carl Dahlström de politiska konsekvenserna av invandringskritiska partiers närvaro, på både nationell och lokal nivå. De finner att skillnader i hur olika länder och partier bemöter invandringskritiska partier till viss del beror på landets samarbetskultur, center-högerpartiers incitament till samarbete och uppfattningar om det invandringskritiska partiets legitimitet.

De invandringskritiska partiernas politiska inflytande i Europa kan laddas ner på Delmis hemsida. Den 23 februari presenteras kunskapsöversikten vid seminariet ”Populistiska vindar i Europa” som anordnas i samarbete med Utrikespolitiska institutet (UI). Vid seminariet medverkar: Carl Dahlström, rapportförfattare och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, Maria Tyrberg, rapportförfattare och doktorand i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, Ingmarie Froman, journalist och tidigare utrikeskorrespondent för SVT och SR, Göran von Sydow, ställföreträdande direktör vid Svenska institutet för Europapolitiska studier (SIEPS). Seminariet modereras av Ylva Petterson, programsamordnare och analytiker vid UI:s Europaprogram.

För frågor om kunskapsöversikten, kontakta:

Anton Ahlén, Delmi
E-post: anton.ahlen@regeringskansliet.se