Migration högst på agendan i höst - missa inte Delmis nyhetsbrev!

I september äger två toppmöten rum om flyktingsituationen i världen. FN och president Barack Obama står värdar för sammankomsterna i New York, som ska hitta former för ansvarsfördelning inom världssamfundet. Delegationen för migrationsstudier följer utvecklingen och startar hösten med ett seminarium i Bryssel.

Den 12 september publicerar vi en Delmi-studie av den ledande afrikanska migrationsforskaren Aderanti Adepoju. Migration within and from Africa kommer att presenteras och diskuteras vid ett seminarium på den svenska EU-representationen i Bryssel. Läs intervjun, En blandad välsignelse med professor Adepoju i bifogat nyhetsbrev.

Dessutom:

- Kanslichefens krönika: Toppmötena den 19 och 20 september i New York är avgörande för hur världssamfundet ska kunna samarbeta kring nutida och framtida migrationsströmmar orsakade av konflikter, fattigdom eller miljökatastrofer.

- Höstkonferenser och seminarier om migration och flyktingfrågan.

- Läs om kommande rapporter från Delmi:

Erik Ohlsson: Diaspora – ett begrepp i utveckling Kunskapsöversikt som belyser diasporabegreppet liksom vad forskningen säger om sambandet mellan migranter och utvecklingen i ursprungsländerna.

Anders Hellström och Anna-Lena Lodenius: Migration, politiska partier och medier i Norden Rapport som studerar likheter och skillnader medias bevakning av invandringskritiska partier i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Carl Dahlström och Maria Tyrberg: Politiska konsekvenser av invandringskritiska partiers närvaro Vilket inflytande har invandringskritiska partier på det politiska systemet? En forskningsöversikt om politiska effekter av invandringskritiska partier i flera Europeiska länder.

Läs mer i bifogat nyhetsbrev eller på www.delmi.se

Delmi – Delegationen för migrationsstudier – är en oberoende kommitté som ligger under regeringskansliet. Vi har i uppdrag att ta fram och sprida forskning om migration till beslutsfattare och allmänhet.