Bara två procent av riksdagsledamöterna över 65 år

Report this content

Var fjärde väljare 2018 var över 65 år, men bara två procent av riksdagsledamöterna efter valet. Äldre är kraftigt underrepresenterade i riksdagen och andelen äldre ledamöter har minskat över tid. Åldersfördelningen i politiska församlingar är däremot betydligt jämnare på kommunal och regional nivå. Det visar en ny rapport från Delegationen för senior arbetskraft.

Svenskarna blir allt äldre och i dag är över två miljoner svenskar över 65 år. Samtidigt visar den nya rapporten Hur gamla är de som bestämmer? att bara två procent av riksdagsledamöterna är över 65 år. Det kan jämföras med att 56 procent av ledamöterna är mellan 30–49 år, 35 procent är mellan 50–64 år och sju procent är mellan 18–29 år. Detta innebär att både yngre och äldre är kraftigt underrepresenterade i rikspolitiken jämfört med den svenska väljarkåren. Liknande mönster syns i samtliga nordiska länder.

– Äldre riksdagsledamöter är alldeles för sällsynta. De svenska partierna borde vara goda exempel och gå före, men rapporten visar tydligt att partierna inte tar till vara äldres kompetens och erfarenhet i rikspolitiken. Däremot är det positivt att äldre är väl representerade i lokalpolitiken där många beslut som rör äldre tas, säger delegationens ordförande Anna Hedborg.

Rapporten som är skriven av Maria Solevid, fil.dr. i statsvetenskap, och Lena Wängnerud, professor i statsvetenskap, vid Göteborgs universitet visar att äldre är representerade i den kommunala politiken på ett sätt som motsvarar andelen äldre i väljarkåren. Det finns dock stora skillnader mellan olika kommuner och även bland partierna. Äldres representation i lokalpolitiken har ökat kraftigt under 2000-talet.

– Det behövs fortsatta diskussioner om vad åldersrepresentationen får för konsekvenser på den förda politiken, säger rapportens författare.

Läs hela rapporten här.

Delegationen för senior arbetskraft

Regeringen beslutade i augusti 2018 att tillsätta en delegation för senior arbetskraft (S 2018:10). I delegationens uppdrag ingår att verka för ett mer inkluderande och åldersoberoende synsätt i arbetslivet och att sprida kunskap och forskning om äldres möjligheter.

Detta är den sjätte rapporten i en serie om cirka 30 rapporter som delegationen har för avsikt att publicera under det närmaste året. Rapporten och alla tidigare rapporter finns att ladda ner på delegationens webbplats. Där finns även information om delegationens uppdrag och arbete.

Kontakt:

Maria Solevid