Ett hållbart arbetsliv för alla åldrar

Report this content

Nu släpps den femte underlagsrapporten till Delegationen för senior arbetskraft (S 2018:10). Rapporten är skriven av Kerstin Nilsson som bland annat är professor i folkhälsovetenskap och som har forskat på området under lång tid.

Arbete är en viktig del av våra liv, något som vi inte kan vara utan. Men arbete kan också påverka välbefinnandet och hälsan negativt. För att hitta åtgärder som kan få fler att kunna och vilja arbeta längre behöver man ta ett helhetsgrepp över de olika faktorer som avgör om en person kan och vill stanna i arbetslivet, eller om hen vill gå i pension. Det menar Kerstin Nilsson i sin rapport ”Stanna eller gå? SwAge-modellen = hållbart arbetsliv för alla åldrar”.

– Rapporten visar att frågan om längre arbetsliv handlar om så mycket mer än om bara nivån på pensionen. Hela arbetslivet behöver vara hållbart och ambitionen att fler ska kunna arbeta längre behöver vävas in i både arbetsmiljöarbete och organisationsutveckling, säger delegationens ordförande Anna Hedborg.

I rapporten beskrivs och analyseras möjligheterna att skapa större förutsättningar för ett längre arbetsliv för fler. Av rapporten framgår till exempel att individer som upplever att arbetet är skadligt för hälsan ofta inte är särskilt mottagliga för att ekonomin drabbas negativt av ett tidigt pensionsuttag. Hur hälsan påverkas av att stanna kvar i arbete tenderar att väga tyngre.

Några av de idéer för ett längre och mer hållbart arbetsliv som förs fram i rapporten är:

•    Fysisk träning på arbetstid eller som en del av arbetstidsförkortning för att reducera effekterna av den extra belastning som personal (i hög utsträckning kvinnor) utsätts för i så kallade kontaktyrken.
•    Utökade möjligheter för seniorer att styra eller förkorta sin arbetstid.
•    Utveckla företagshälsovårdens roll och ansvar.
•    Öka kunskapen om senior arbetskraft hos arbetsmarknadens aktörer och i utbildningars innehåll.
•    Större möjligheter till uppdatering av kunskap.
•    Större möjligheter till omställning.
•    Underlätta för äldre att starta eget företag.
•    Anpassa arbetets innehåll efter människors förutsättningar.

– Den modell för hållbart arbetsliv som presenteras i rapporten och de möjliga åtgärder som Kerstin Nilsson lyfter till delegationen utgör ett intressant underlag för oss att diskutera i det fortsatta arbetet, säger Anna Hedborg.

Detta är den femte rapporten i en serie om cirka 30 rapporter som delegationen har för avsikt att publicera under det närmaste året. Rapporten finns att ladda ner på delegationens webbplats. Där finns även information om delegationens uppdrag och arbete.

Regeringen beslutade i augusti 2018 att tillsätta en delegation för senior arbetskraft (S 2018:10). I delegationens uppdrag ingår att verka för ett mer inkluderande och åldersoberoende synsätt i arbetslivet och att sprida kunskap och forskning om äldres möjligheter.

Kerstin Nilsson
Tel nr: 070-256 29 80