Arbetsförmedlingen måste flåsa oss i nacken

Report this content

Anne Buckard, VD för matchningsbolaget Maximus, är den nionde gästen i Duas intervjuserie om perspektiv på samverkan. Tillsammans med programledare Maja Dahl diskuterar Anne Buckard vilken roll de fristående aktörerna kan komma att spela i den reformerade arbetsmarknadspolitiken.

Det finns gott om exempel på länder som gått längre än Sverige i att arbeta med fristående aktörer som komplement till statlig arbetsförmedling. Anne Buckard har gedigen erfarenhet efter att ha arbetat i flera olika internationella rekryteringsföretag. Hon lyfter flera skillnader mellan hur den svenska Arbetsförmedlingen arbetar i jämförelse med exempelvis Norge och England. Bland annat nämner hon hur synen på kvalitet skiljer sig åt.Anne Buckard berättar att i England kunde företagen få vite om de inte uppnådde resultat, medan de kvalitetsaspekter som följts upp i Sverige handlar om att lämna gemensamma planeringar inom fem dagar, att det finns en mikrovågsugn på kontoret eller att man har tillgängliga lokaler. Beställarens intresse för att följa upp faktiska data om vad som har fungerat och låta goda resultat t ex ge fördelar i nästa upphandling har varit mindre i Sverige.

- Jag skulle vilja se en Arbetsförmedling som förstår att följa upp oss aktörer. Flåsa oss i nacken, förstå vad vi gör och tillåt oss vara med och bygga best practice, och på det sättet hela tiden förbättra programmen, säger Anne Buckard.

Kommunernas roll i den reformerade arbetsmarknadspolitiken, menar Anne, är viktig av flera skäl. Dels är kommunen en stor arbetsgivare, dels har kommunerna genom sin näringslivsenhet god insyn i arbetsgivarnas behov. Och dels har kommunerna tillgång till en verktygslåda som är viktig för vissa individer.

- Vi måste se varandra som partners, så att matchning och flöden kan fungera så bra som möjligt, säger Anne.

Däremot ser Anne en stor risk med att kommuner skulle kunna agera som fristående aktörer i konkurrens. Hon menar att individen kan hamna i en beroendeställning till kommunen som gör det svårt att konkurrera för andra fristående aktörer. När det kommer till de individer som står längst från arbetsmarknaden anser Anne att kommunerna har en mer central roll.

- Det måste finnas ett särskilt arbetssätt och fler insatser för den här gruppen. Oavsett om det är Arbetsförmedlingen tillsammans med kommunen som tar ansvaret för den eller om det ligger hos fristående aktörer så är det viktigt med en nära samverkan mellan alla aktörer, menar Anne.

Linus Källander

Kommunikationsansvarig
linus.kallander@regeringskansliet.se

Delegationen för unga och nyanlända till arbete (Dua) har i uppdrag att främja en fördjupad samverkan mellan kommunerna och Arbetsförmedlingen, för unga arbetslösa sedan 2015 och för nyanlända sedan drygt 2017.

Arbetsförmedlingen måste flåsa oss i nacken
Anne Buckard, VD för Maximus